موضوع مطالعات : طراحی خانه موسیقی
رشته : معماری
معرفی کوتاه از مطالعات طراحی خانه موسیقی
موسیقی همواره یکی از بزرگ ترین همدمان بشر و از نزدیک ترین هنرها به او بوده است.در ابتدای حیات که جنین در رحم مادر صدای ضربان قلب او را می شنود،از زمانی که ضربات منظم طبلهای اولیه برای خبر دادن به کار میرفته تا زمانی که مراسم و تشریفات مذهبی همراه با موسیقی در تمدنهای اولیه ظاهر شده و به اوجی مانند موسیقی کلیسا در اروپا رسیده است،از لالایی مادرران تا مرثیه ها و سوگ نامه ها ،از تئوری های زیبایی شناسانه متفکران یونان باستان تا موسیقی علمی و ب،از آوازهای محلی تا موسیقی سنتی حال حاضر در میان ایرانیان و سایر قومها ،از دربار پادشاهان تا موسیقی عوام پسند امروز،از میان رده های نمایش تا موسیقی تئاتری و نمایش تکامل یافته تر مانند موسیقی تعزیه در ایران یا اپراها در غرب و از رقص های عبادی و سنتی تا سمااع صوفیانه همه و همه در محمل موسیقی جاری شده اند.گستره ی موسیقی به راستی آن قدر وسیع است که زمان کوتاه عمر هر فرد اجازه ی پرداخت به همه ابعاد و زوایای آن را نمی دهد.
موسیقی نیز مانند بسیاری از وجوه دیگر زندگی انسان در طول زمان از فراز و نشیب های فراوان گذشته و تکامل و پیچیدگی خاص خود را یافته است.نقش و سهم موسیقی در این زندگی امروزی را نمی توان به راحتی در قالب خاصی منحصر و محدود نمود و این پدیده وجوه بسیار متعددی یافته است.به همین دلیل بررسی این مساله که چه جنبه هایی در موسیقی امروز مطرح است و چگونه موسیقی یا موسیقی هایی پاسخ گوی آن می باشند و به تبع آن این که موسیقی کجا ،چگونه با چه سبک و به چه وسیله ای باید آموزش داده ،شنیده و اجرا شود جای بحث بسیار دارد.هر چند سیاست های تعیین شده ی فرهنگی سعی در ایجاد محدوده ای بر این امر دارند ولی اکثرا با وسعت نظر کافی وضع نشده اند و با واقعیت نقشی که موسیقی در اجتماع امروز دارد فاصله ی زیادی دارد.۱
فهرست مطالعات طراحی خانه موسیقی
چکیده
مقدمه ۱
طرح مسئله ۳
فصل اول
مطالعات شناخت پایه ای موسیقی ۱۲
بخش اول-موسیقی و تصویرهای انسانی ۱۳
بخش دوم-کلیاتی درباره ی موسیقی ۱۴
۲-۱-موسیقی ۱۴
۲-۲-نت ۱۴
۲-۳-کلید ۱۴
۲-۴-وزن ۱۵
بخش سوم-ارکان موسیقی ۱۵
۳-۱-ریتم ۱۵
۳-۲-ملودی ۱۵
۳-۳-هارمونی یا هماهنگی ۱۶
۳-۴-تمبر یا رنگ آمیزی ۱۶
بخش چهارم-فرم موسیقی ۱۶
بخش پنجم ۱۷
۵-۱-موسیقی آوازی کرال ۱۸
۵-۲-موسیقی اپرا ۱۸
۵-۳-موسیقی سمفونیک ۱۹
۵-۴-موسیقی ارکسترال کوچک ۱۹
۵-۵-موسیقی مجلسی ۲۰
۵-۶-موسیقی تک نوازی ۲۰
بخش ششم ۲۲
۶-۱-آوازهای مذهبی ۲۳
۶-۲-موسیقی فولکلوریک ایران ۲۳
۶-۳-موسیقی شهری ۲۳
۶-۴-موسیقی عرفانی ۲۴
۶-۵-گروه نوازی و همسرایی ۲۵
۶-۶-گروه نوازی و تک خوانی ۲۶
۶-۷-برنامه های ۱،۲ و ۳ نفره ۲۶
بخش هفتم-فیزیک صوت ۲۷
۷-۱-صوت ۲۷
۷-۲-ارتعاش ۲۷
۷-۳-موج ۲۸
۷-۴-سرعت صوت ۲۸
۷-۵-انکسار صوت ۲۸
۷-۶-تفرق صوت ۲۸
۷-۷-انعکاس صوت ۲۸
۷-۸-جذب صوت ۲۸
۷-۹-پژواک ۲۹
۷-۱۰-تداخل ۲۹
۷-۱۲-شدت صوت ۲۹
۷-۱۳-قوت صدا ۲۹
۷-۱۴-خستگی شنوایی ۲۹
۷-۱۵-پایداری حس ۲۹
۷-۱۶-تشدید ۲۹
۷-۱۷-محدوده ی اصوات ۲۹
۷-۱۸-فواصل موسیقی ۳۰
۷-۱۹-دینامیک و نوانس ۳۰
۷-۲۰-بلندی صدای پس آوا(واخنا ۳۰
بخش هشتم-آکوستیک و موسیقی ۳۰
۸-۱-آکوستیک موسیقی ۳۰
۸-۱-۱-وضوح ۳۱
۸-۱-۲-صمیمیت ۳۲
۸-۱-۳-تمبر و زنگ صوت ۳۲
۸-۱-۴-بلندی،نوفه و گستره ی پویایی ۳۲
۸-۲-صفات ذهنی کیفیات آکوستیکی موسیقی ۳۴
۸-۲-۱-صمیمیت یا حضور ۳۴
۸-۲-۲-زنده بودن ۳۴
۸-۲-۳-گرمی ۳۵
۸-۲-۴-بلندی صدای مستقیم ۳۵
۸-۲-۵-بلندی صدای واخنا ۳۵
۸-۲-۶-وضوح یا روشنی ۳۶
۸-۲-۷-درخشندگی ۳۷
۸-۲-۸-پخشایی ۳۸
۸-۲-۹-تعادل ۳۹
۸-۲-۱۰-ترکیب ۳۹
۸-۲-۱۱-ترکیب ارکستر ۳۹
۸-۲-۱۲-حاضر جوابی ۴۰
۸-۲-۱۳-بافت ۴۰
۸-۲-۱۴-آزادی از اکو ۴۰
۸-۲-۱۵-ازادی از نوفه ۴۱
۸-۲-۱۶-طیف دینامیکی ۴۱
۸-۲-۱۷-کیفیت تنایی ۴۱
۸-۲-۱۸-یکنواختی ۴۲
فصل دوم
معماری و موسیقی ۴۳
بخش اول-معماری در گستره های زمانی و مکانی ۴۴
بخش دوم-موسیقی در گستره های زمانی و مکانی ۴۵
بخش سوم-مقایسه ی معماری با انواع موسیقی ۴۶
بخش چهارم-وحدت گرایی ۴۷
بخش پنجم-سازماندهی فضا بر اساس الگوهای رایج ۴۸
بخش ششم-سلسله مراتب در کشف فضا ۴۹
بخش هفتم مکانی ۵۲
بخش هشتم-نسبت های هارمونیک در معماری و موسیقی ۵۳
بخش نهم-مبانی آفرینش کالبدی موسیقی و معماری ۵۵
۹-۱-جوهره ی کالبدی ۵۶
۹-۲-ابزارهای ارزیابی جوهره ی کالبدی ۵۷
بخش دهم-ویژگی های کمی جوهره ی کالبدی ۵۷
۱۰-۱-ارتفاع صوت و ابعاد علایم بصری ۵۸
۱۰-۲-شدت صوت و فاصله ی علایم بصری ۵۹
۱۰-۳-زمان دوام یا کشش ۶۰
بخش یازدهم-ویژگی های کیفی جوهره ۶۱
- فصل سوم
نمونه های مشابه ۶۲
تالا رهای موسیقی والت دیستی ۶۳
تالا ر سرود ناگااوکا ۶۶
تالا ر فیلارمونیک لوکزامبورگ ۶۹
شهر موسیقی رم ۷۱
تنریف ۷۳
مرکز موسیقیBBC 75
اپرای سیدنی ۷۷
مرکز موسیقیEthno 77
مرکز موسیقی سیاتل ۸۰
نتیجه گیری ۸۱
- فصل چهارم
بررسی سایت ۸۴
۴-۱- معرفی سایت ۸۵
۴-۲- چشم انداز ۸۵
۴-۳- همسایگیها ۸۵
۴-۴- کاربری فعلی زمین ۸۵
۴-۵-اقلیم ۸۶
- فصل پنجم
برنامه ی فضایی ۱۰۵
بخش اول-حوزه ی اداری ۱۰۷
بخش دوم-حوزه ی آموزشی ۱۰۸
۲-۱-سالن تمرین ارکستر ۱۰۸
۲-۲-سالن های تمرین کر ۱۰۹
۲-۳-اتاق های تمرین ۱۱۰
۲-۴-کلاس پیانو ۱۱۰
۲-۵-کلاس های تئوری ۱۱۰
۲-۶-کارگاه تعمیر ساز و سازسازی ۱۱۱
۳-۱-تسهیلات شنیدن ۱۱۱
۳-۲-کتابخانه ۱۱۲
۳-۲-۱-نورپردازی در کتابخانه ۱۱۳
۳-۲-۲-آکوستیک کتابخانه ۱۱۳
۳-۳-رستوران ۱۱۳
۳-۴-موزه ی موسیقی ۱۱۳
۳-۵-بخش اجرا ۱۱۵
۳-۵-۱-صحنه ۱۱۶
۳-۵-۲-آپرون ۱۱۶
۳-۵-۳-شبکه ۱۱۷
۳-۵-۴-توفال ها ۱۱۷
۳-۵-۵-پرده ی پشت صحنه ۱۱۸
۳-۵-۶-پوسته ۱۱۸
۳-۵-۷-درها ۱۱۸
۳-۵-۸-نورها ۱۱۹
۳-۵-۹-ارتفاع دهنده ها ۱۱۹
۳-۵-۱۰-داده های اصلی مربوط به صندلی ها ۱۱۹
۳-۵-۱۱-انواع چیدن ردیف ها ۱۱۹
۳-۵-۱۲-راهروهای بین صندلی ها ۱۲۰
۳-۵-۱۳-دید تماشاچیان ۱۲۰
۳-۵-۱۴-عمق سالن ۱۲۰
۳-۵-۱۵-مقطع سالن ۱۲۱
۳-۵-۱۶-نور ۱۲۲
۳-۵-۱۷-تقسیم سالن ها و ارتباط آنها ۱۲۳
۳-۵-۱۸-راحتی و ایمنی تماشاچیان ۱۲۳
۳-۵-۱۹-بلیط فروشی ۱۲۳
۳-۵-۲۰-سرسرا ۱۲۴
۳-۵-۲۱-سرویس بهداشتی ۱۲۵
۳-۵-۲۲-اشکال پلان ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۱-فرم مستطیلی ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۲-فرم بادبزنی ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۳-تالارهای نعل اسبی ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۴-فرم مدور ۱۲۶
۳-۵-۲۲-۵-فرم پلان نامنظم ۱۲۷
۳-۵-۲۲-۶-انتخاب فرم مناسب تالارهای موسیقی ۱۲۷
۳-۵-۲۳-نکات لازم در طراحی بستر ارکستر ۱۲۸
۳-۵-۲۴-مونومانتالیزم در تالار ۱۲۹
بخش چهارم-حوزه خدمات ۱۳۰
۴-۱-فضاهای کمکی انبار ۱۳۰
۴-۲-تسهیلات اضافی ۱۳۰
۴-۳-تاسیسات ۱۳۰
۴-۳-۱-برق ۱۳۰
۴-۳-۲-تهویه ی مطبوع ۱۳۱
۴-۳-۴-صحنه ۱۳۱
۴-۳-۵-سیستم آب پاش و ایمنی آتش سوزی ۱۳۱
بخش پنجم-ورودی مجموعه ۱۳۳
۵-۱-خارج مجموعه ۱۳۳
۵-۲-درهای به سمت هال ورودی ۱۳۳
۵-۳-پیش ورودی و هال ورودی ۱۳۳
بخش ششم-خلاصه ۱۳۴
بخش هفتم –بررس مسائل معلولین در طرح ۱۴۱
- فصل ششم
برنامهفیزیکی ۱۴۶
- فصل هفتم
نقشهها و مدارک نهایی ۱۵۳
- منابع و ماخذ ۱۶۷
”مطالعات طراحی طراحی خانه موسیقی “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه استفاده ننمایید
مطالب پیشنهادی :
پلان معماری خانه موسیقی به همراه رندرهای ۳ds Max + ریز فضا
پروژه خانه موسیقی ، پلان اتوکدی، رساله word ، رندر و شیت بندی PSD
حجم فایل : ۶٫۱MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه : ۱۵۴
[/box]