موضوع رساله : طراحی مرکز اسلامی اهل سنت
رشته : معماری
معرفی کوتاه از پایان نامه طراحی مرکز اسلامی اهل سنت
مراکز اسلامی همواره مکان های برای ارائه خدمات فرهنگی و آموزش مبانی اسلام بوده اند و می توانند با یک معماری به خصوص یادآور مبانی ناب اسلامی باشند و از این جهت معماران و طراحان در طراحی مراکز اسلامی نیازمند آگاهی از مبانی اسلامی و معماری اسلامی هستند و در طراحی بایید به فاکتور های چون سادگی و دوری از تجملات توجه کرد. بنابراین با توجه به موضوع طراحی خلق چنین فضاهای مستلزم تفکرات عمیق در آن است و بدهی است که این از وظایف طراحان می باشد.
فهرست رساله طراحی مرکز اسلامی اهل سنت
فصل اول : چهارچوب پژوهش
مقدمه
۱-۱- دلایل انتخاب موضوع ۱
۱-۱-۱- تعریف مسأله ، شرح مختصر موضوع ۱
۱-۲-پرسش های محوری ۲
۱-۳-هدف از اجرای پروژه (شامل اهمیت و ضرورت) ۲
۱-۴-روش های اجرای پروژه ۳
نتیجه گیری ۳
منبع ۳
فصل دوم : مطالعات محیطی و بستر
مقدمه
۴ ۲-۱-مشخصات عمومی استان فارس ۴
۲-۲-ویژگی های طبیعی لارستان ۵
۲-۳-مشخصات اقلیمی لارستان ۵
۲-۳-۱-آب و هوا ۶
۲-۳-۲- انواع بادها ۶
۲-۳-۳-موقعیت و توپوگرافی زمین ۶
۲-۴-روستای کاریان ۷
۲-۴-۱-ویژگی های جغرافیایی و طبیعی کاریان ۷
۲-۴-۲ تقسیمات سیاسی و اداری ۷
۲-۴-۳- اقلیم وآب و هوای منطقه ۷
۲-۴-۴- تابش آفتاب و نمودار ساعت آفتابی ۸
۲-۴-۵- دما ۱۰
۲-۴-۷- شیب ۱۰
۲-۴-۸-بارندگی و یخبندان ۱۰
۲-۴-۹-منابع آب ۱۱
۲-۵-طراحی اقلیمی ۱۱
۲-۵-۱-راهکارهای اقلیمی در مناطق گرم و خشک ۱۲
۲-۵-۲-فرم ساختمان در رابطه با اقلیم ۱۲
۲-۵-۳-تهویه مورد نیاز در اقلیم گرم و خشک ۱۳
۲-۵-۵-هدف از طراحی اقلیمی ۱۴
۲-۶-مطالعات تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی ۱۴
۲-۶-۱-شناخت تاریخچه لارستان ۱۴
۲-۶-۲- ویژگی فرهنگی و تاریخچه روستای کاریان ۱۵
۲-۶-۳-آتشکده کاریان ۱۹
۲-۶-۴-زبان مردم لارستان ۲۰
نتیجه گیری ۲۱
منابع ۲۲
فصل سوم : مبانی نظری
مقدمه ۲۳
۳-۱-تعریف فرهنگ ۲۳
۳-۲-تعریف فرهنگ نزد ایرانیان ۲۴
۳-۳-معماری و فرهنگ ۲۵
۳-۴-معماری و هویت ۲۷
۳-۵-سر زندگی ۲۷
۳-۶-تعریف فضا ۲۹
۳-۷-زیبای شناسی در اسلام ۳۲
۳-۸-اصول ساختمان سازی در فرهنگ ایرانی اسلامی ۳۳
۳-۹-تعاریف عناصر معماری ایرانی اسلامی ۳۵
۳-۹-۱- صفه ۳۵
۳-۹-۲- ایوان ۳۵
۳-۹-۳- تالار ۳۶
۳-۹-۴- دالان ۳۷
۳-۹-۵- هشتی ۳۷
۳-۹-۶-. حیاط ۳۹
۳-۹-۷- سلسله مراتب ، تداوم ۴۰
۳-۹-۸- شفافیت ۴۰
۳-۹-۹- تعادل و توازن ۴۱
۳-۹-۱۰- تقارن ۴۱
۳-۹-۱۱- محور گرایی ۴۲
۳-۹-۱۲- سیالیت ۴۲
۳-۹-۱۳- تباین یا ناهمگونی ۴۲
۳-۹-۱۴-انعکاس ۴۳
۳-۹-۱۵- پیوند معماری با طبیعت ۴۳
۳-۹-۱۶- هندسه ۴۴
۳-۹-۱۷- راز و ابهام ۴۵
۳-۹-۱۸-نماد پردازی در معماری اسلامی ۴۵
۳-۱۰- تاثیر عدد چهار بر معماری ۴۶
۳-۱۰-۱-تعریف عدد چهار ۴۶
۳-۱۰-۲-چهار صفه ۴۶
۳-۱۰-۳- . چهار باغ ۴۷
۳-۱۰-۴- چهارسو ۴۸
۳-۱۰-۵-چهار ایوان ۴۸
۳-۱۰-۶-تاثیر چهار بر فرم ها واشکال ونقوش ۴۹
نتیجه گیری ۵۰
منابع ۵۱
فصل چهارم: نمونه مشابه
مقدمه ۵۲
۴-۱-فرهنگسرای نگارستان ۵۲
۴-۲-مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول ۵۵
۴-۳-مسجد جامع اهل سنت بندر عباس ۶۴
۴-۴-مسجد سایه خوش ۶۹
۴-۵- مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو ۷۲
نتیجه گیری ۷۵
منابع ۷۶
فصل پنجم : خلاصه کتاب ملاک های طراحی مساجد ومراکز اسلامی ۷۷
فصل ششم : فرآیند و روند طراحی
۶-۱-تحلیل سایت ۸۵
۶-۲-برنامه فیزیکی و ریز فضاها ۸۷
۶-۳-مباحث فنی ۸۹
۶-۳-۱-نور پردازی ۸۹
۶-۳-۲-خصوصیات مصالح ۹۰
۶-۳-۳-تاسیسات ۹۲
۶-۳-۴-سازه ۹۶
۶-۴-کانسپت و مبانی مورد انتظار در طراحی و نحوه برآورد شدن آنها ۹۸
۶-۵-. ارائه طرح های اولیه و روند طراحی ۱۰۰
تتیجه گیری ۱۱۰
منابع ۱۱۰
فصل هفتم : نقشه های معماری ۱۱۱
”رساله طراحی مرکز اسلامی اهل سنت“به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه استفاده ننمایید
حجم فایل : ۲۹٫۸MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه : ۱۲۵