موضوع مطالعات :طراحی مرکز موسیقی درمانی
رشته : معماری
معرفی کوتاه از مطالعات طراحی مرکز موسیقی درمانی
از دیر باز موسیقی ارتباط تنگاتنگی با محیط پیرامونی افراد داشته است و به نحوی می توان موسیقی را بازنمای آهنگین زندگی و تجربه زیسته افراد قلمداد کرد . ضرب آهنگ، تونالیته، ارکستراسیون، جنس صداهای سازها و در نهایت ، موسیقی ای که ساخته می شود بازنمای محیط انسان ها می باشد صدای پرندگان ،چشمه ها و آبها، نغمه های مختلفی که در طبیعت وجود داشت در دوران پیش از مدرن در صدای دهی سازها تجلی پیدا می کرد.
ریتم موسیقی به کندی ریتم زندگی و طبیعت بیرونی بود. تنها در زمان های نبرد و جنگ ،موسیقی حماسی باز، با الهام گرفتن از عوامل طبیعی و بیرونی حالتی سریعتر و ضربآهنگی تندتر را طلب می کرد. این امر را می توان در اعیاد و جشن ها نیز سراغ گرفت اما در دنیای امروز پنداری یک جشن عروسی توامان در یک جنگ همه گیر بر پاست وغایت بی انتهای افراد را برای رسیدن تشویق می کند و موسیقی، محیاکننده وضعیت مناسب برای این بزم رزمناک است. ریتم ها و ضرب آهنگ های پرشتاب و سریع ،نفس سرعت زندگی روزمره دنیای مدرن را در خود دارد، صداهای الکترونیکی وافکتهایی که تنها می توان در وضعیتهای خاص یافت(مانند صدای آژیر آمبولانس واتومبیل پلیس،انفجارهای بمب و تیر اندازی ها،ویراژ اتومبیل ها ،صدای خط تولیدو..)
موسیقی های امروز از قبیل پاپ،راک،هوی متال،جاز و موسیقی هایی که با ابزار و وسایل موسیقیایی جدید تولید می شود را اشغال کرده است این موسیقی مطابق با دنیای امروزی است که از قضاوت هنری دور می شود و با صنعت پیمان اخوت می بندد، موسیقی مردمی امروز را نمی توان با ملاک ها و معیار های زیبا شناسی موسیقی های کلاسیک سنجید،بقول فریث؛”خودآگاهی تبدیل به ملاک ارزیابی اعتبار صفحات ضبط شده گشته است و شوخ طبعی،طنز و تناقض گویی در جایی که صحبت از موسیقی هنری است رواج یافته است،یک چنین برداشتی،در خود، مولف را با ماشین مقایسه می کند،شنونده آموخته،کسی است که بتواند هنرمند را علیرغم ویژگی های تجاری تشخیص دهد”(فریث۱۹۸۳)
از لحاظ معنای هنری، موسیقی دیگر در دنیای امروزه تنها در وضعیت های خاص مانند سالنهای کنسرت،جشن ها و… اجرا نمی شود بلکه در تمام زندگی روزمره انسانها جاریست . موسیقی امروزه موسیقی شهر است که با شتاب،افراد را به سمت میل دیگری هدایت می کند و در نهایت به چرخش نظام مصرف و اقتصاد بازار کمک می رساند ما بقی آن بستگی به قرائت مخاطب دارد .
فهرست مطالعات طراحی مرکز موسیقی درمانی
مقدمه. ۱
فصل ۱٫ ۵
ادراک موسیقی و موسیقی درمانی از دیدگاه. ۵
۱- ۱ معانی و ریشه واژه موسیقی.. ۷
۱ واژه موسیقی: ۷
۱-۱-۲ موسیقی درمانی.. ۸
۱-۱-۲-۱ موسیقی درمانی چیست… ۸
۱-۱-۲-۲ اهداف موسیقی درمانی.. ۹
۱-۱-۲-۳ گروه ها و افراد استفاده کننده از موسیقی درمانی.. ۹
۱-۱-۳ تاریخچه موسیقی درمانی درجهان وایران.. ۹
۱-۱-۳-۱ تاریخچه موسیقی درمانی درجهان.. ۹
۱-۱-۳-۲ موسیقی درمانی در تاریخ ادبیات ایران.. ۱۴
۱-۱-۳-۳ موسیقی قبل از اسلام. ۱۶
۱-۱-۳-۴ موسیقی در تمدن اسلامی.. ۱۶
۱-۲ احساسات و مغز. ۲۲
۱-۲-۱ منافع موسیقی درمانی.. ۲۴
۱-۲-۲ موسیقی به عنوان دارو. ۲۵
۱-۲-۳ چرا موسیقی موزارت حالت خاص دارد ؟. ۲۶
۱-۲-۴ طنین موزون.. ۲۹
۱-۳ مراکز موسیقی درمانی.. ۳۱
۱-۴ موسیقی به عنوان درمان.. ۳۳
۱-۴-۱ شیوه های مختلف استفاده از اصوات و موسیقی در درمان چیست ؟. ۳۳
۱-۴-۲ درک موسیقی توسط چه عضوی در بدن ما انجام میشود ؟. ۳۳
۱-۴-۳ وظیفۀ موسیقی درمانگر چیست؟. ۳۴
۱-۴-۴ موسیقی به عنوان درمان.. ۳۵
۱-۵ تاریخچه روان شناسی موسیقی و هنر در درمان.. ۴۱
۱-۵-۱: نقش درمان گر موسیقی اصیل ایران: ۴۱
۱-۵-۲ فیزیولوژی موسیقی.. ۴۲
۱-۶ تم درمانی.. ۴۳
۱-۶-۱ تحلیل تم زندگی.. ۴۳
۱-۶-۲ کلیات تحلیل تم زندگی.. ۴۶
۱-۶-۳ شکل گیری تم زندگی.. ۵۰
فصل ۲٫ ۶۴
نمونه های مشابه. ۶۴
۲-۱ نمونه های مشابه مرکز موسیقی.. ۶۴
۲-۱-۱ تاریخچه مرکز موسیقی.. ۶۴
۲-۱-۱-۱ هنرستان موسیقی ملی.. ۶۷
۲-۱-۱-۲ تحلیل ارزشی از خصوصیات و فرهنگ ایران.. ۶۷
۲-۱-۲ معرفی و بررسی نمونه هایی از تالارهای موسیقی.. ۶۹
۲-۱-۲-۱ بررسی نمونه هایی خارج از ایران: ۶۹
۲-۱-۲-۱-۱ اپرای سیدنی،اپرایی برای آینده. ۶۹
۲-۱-۲-۱-۲ سالن کنفرانس ناتینگهام. ۷۱
۲-۱-۲-۱-۳ تالار فنلاند،هلسینکی.. ۷۳
۲-۱-۲-۱-۴ تالار کنسرت والت دیسنی.. ۷۵
۲-۱-۲-۲ بررسی نمونه هایی از تالارهای موسیقی تهران: ۷۸
۲-۱-۲-۲-۱ مشخصات سالن کنسرت اریکه ایرانیان.. ۷۸
۲-۱-۲-۲-۲ تالار وحدت (تالار رودکی) (تأسیس ۱۳۴۶) ۷۹
۲-۱-۲-۲-۳ خلاصه از نمونه های دیگر. ۸۰
۲-۲ نمونه های مشابه. ۸۱
۲-۲-۱ نمونه های خارج ایران.. ۸۱
۲-۲-۱-۱ بیمارستان«بلویج»، مرکز مشاوره خارجی.. ۸۱
۲-۲-۱-۲ طرح توسعه بیمارستان بنای یادبود اسکریپس: ۸۳
۲-۲-۲ نمونه های داخل ایران.. ۸۶
فصل۳٫ ۸۸
۳-۱ مفهوم طرح ریزی.. ۸۹
۳-۱-۱ موقعیت… ۸۹
۳-۱-۲ جهت… ۹۰
۳-۱-۳ راهروها ۹۰
۳-۱-۴ درها ۹۰
۳-۱-۵ پله ها ۹۱
۳-۱-۶ آسانسور ها ۹۱
۳-۱-۷ محل کار پرستارها: ۹۲
۳-۱-۸ آبریزگاه. ۹۲
۳-۲ طراحی.. ۹۲
۳-۲-۱ دکوراسیون اتاق انتظارکلینیک: ۹۲
۳-۲-۲ پوشش های فضا ۹۳
۳-۲-۳ لوازم سرگرم کننده. ۹۳
۳-۲-۴ نورپردازی.. ۹۴
۳-۲-۶ گردش و مسیریابی.. ۹۴
۳-۲-۷ ورودی.. ۹۴
۳-۲-۸ محوطه کلینیک… ۹۵
۳-۳ موارد موثر در برنامه ریزی و طراحی: ۹۶
۳-۳-۱ ابعاد پنجره ها ۹۶
۳-۳-۲ جلوگیری از تابش آفتاب.. ۹۷
۳-۳-۳ نوع باز شوی پنجره ها ۹۷
۳-۴ فضاهای مجموعه. ۹۷
۳-۴-۱ فضاهای عمومی.. ۹۷
۳-۴-۲ فضاهای خدماتی.. ۹۹
۳-۴-۳ اداری: ۱۰۰
۳-۴-۴ فضاهای آموزشی.. ۱۰۱
۳-۴-۵ فضاهای درمانی.. ۱۰۲
فصل ۴٫ ۱۰۴
بررسی شرایط اقلیمی.. ۱۰۴
۴-۱ استان اصفهان.. ۱۰۴
۴-۱-۱ موقعیت جغرافیایی.. ۱۰۴
۴-۱-۲ جغرافیای انسانی اصفهان.. ۱۰۵
۴-۱-۳ جغرافیای تاریخی استان.. ۱۰۷
۴-۱-۴ مردم. ۱۰۹
۴-۱-۵ دین.. ۱۰۹
۴-۱-۶ سدههای نخست اسلامی.. ۱۰۹
۴-۱-۷ معماری.. ۱۱۱
۴-۱-۸ اصفهان پس از اسلام در ۸ دوره پایتختى اصفهان.. ۱۱۳
۴-۱-۹ اقوام و زبان.. ۱۱۴
۴-۱-۱۰ جمعیت… ۱۱۴
۴-۱-۱۱ جاذبه های گردشگری و تاریخی در استان اصفهان.. ۱۱۵
۴-۱-۱۲ قابلیت و ظرفیت توسعه استان.. ۱۱۷
۴-۱-۱۴ سیمای اقتصاد کشاورزی استان اصفهان.. ۱۲۰
۴-۱-۱۵ آب.. ۱۲۱
۴-۱-۱۶ بیابان ها در استان.. ۱۲۳
۴-۱-۱۷ جنگل و مراتع استان.. ۱۲۳
۴-۱-۱۸ مخاطرات طبیعی در استان اصفهان.. ۱۲۴
۴-۱-۱۹ سوغات.. ۱۲۵
۴-۲ شهرستان چادگان.. ۱۲۶
۴-۲-۱ موقعیت نسبی.. ۱۲۶
۴-۲-۲ موقعیت ریاضی.. ۱۲۶
۴-۲-۳ جغرافیای تاریخی.. ۱۲۷
۴-۲-۴ موقعیت اقلیمی.. ۱۲۷
۴-۲-۵ موقعیت هیدرولوژیک… ۱۲۸
۴-۲-۶ موقعیت توپوگرافی.. ۱۲۸
۴-۲-۷ تقسیمات کشوری.. ۱۲۹
۴-۲-۸ جمعیت… ۱۲۹
۴-۲-۹ زبان اصلی.. ۱۲۹
۴-۲-۱۰ دین.. ۱۲۹
۴-۲-۱۱ نقش اب در شهرستان.. ۱۳۰
۴-۲-۱۲ اقتصاد شهرستان.. ۱۳۱
۴-۲-۱۳ آیا می دانید………….……..؟؟؟. ۱۳۱
۴-۲-۱۴ خورشید گرفتگی سال ۱۳۷۸. ۱۳۱
۴-۲-۱۵ جاذبه های تاریخی و گردشگری.. ۱۳۲
فصل ۵٫ ۱۳۷
۵-۱ محل سایت… ۱۳۷
۵-۲ دلایل انتخاب سایت… ۱۳۸
۵-۳ دلایل انتخاب موضوع مورد نظر. ۱۳۸
۵-۴ سازه و تاسیسات.. ۱۳۸
۵-۴-۱ سازه. ۱۳۸
۵-۴-۲ تاسیسات.. ۱۳۹
۵-۵ طراحی.. ۱۴۰
منابع.. ۱۴۱
”مطالعات طراحی مرکز موسیقی درمانی “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه استفاده ننمایید
حجم فایل : ۳٫۵MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه : ۱۵۴