موضوع مطالعات : طراحی خانه ی جوان
رشته : معماری
معرفی کوتاه از مطالعات طراحی خانه ی جوان
پنج دسته از افراد در مجموعه مطرح هستند:
۱ـ جوانان (مهمترین این گروه)
۲ـ گذر کنندگان (خانواده ها و…)
۳ـ عموم برای بازدید از نمایشگاهها (ساخته کارگاههای خلاقیت و…)
۴-عموم بازدید کننده از برنامه ها (دعوت شده)
۶- اعضا
۷- گروههای غیر از گروههای فوق
-۳-۱-۱فعالیتهای گروه عبارتند از:
ـ فعالیت در کارهای خلاقیت
ـ آموزش و پرورش برای اعضا
ـ کار و تولید برای اعضا و نمایش برای عموم
ـ فضاهای خدماتی اعضا به عموم (شامل فروش خدمات)
ـ فضاهای فعالیتهای فرهنگی برای اعضا و ارائه به عموم، مثل سخنرانی، نمایش، برنامه های تفریحی و…،
ـ فعالیت و ارتباط با تکنولوژی عصر ما
ـ لازم به ذکر است که خود جوانان در اداره، مدیریتهایی از مجموعه تصمیم گیریها تعیین اهداف کوتاه و بلند مدت، طرحهای خلاقانه برای مجموعه، برنامه ریزی، پذیرش عموم، ارائه خدمات، دعوت اساتید و مربیان برای آموزش و سخنرانی، ترتیب دادن برنامه های فرهنگی همه و همه نقش و سهیم بوده و نهایتاً اینکه زمینه لازم برای هدف نهائی پروژه که همانا پرورش استعدادهای جوانان است از طریق کارگاههای خلاقیت، سالن گفتگو و تهبیج خلاقیت و غیره فراهم گردد.
فهرست مطالعات طراحی خانه ی جوان
فصل اول: تعریف موضوع و ضرورت ایجاد
۱-۱ بخش اول ۲
۱ـ۱ـ۱) اهداف تأسیس مجموعه فرهنگی جوانان . ۲
۱ـ۱ـ۲) طرح صورت مسئله . ۴
۱-۱-۳ ) فعالیت های گروه ۴
۱ـ۱ـ۴ )رویکرد فرایند مطالعه از طرح مسئله تا فضاهای کالبدی . ۵
۱ـ۱ـ۵) تشخیص و بازیابی داده ها ـ خواسته ها و اهداف ۱۰
۱ـ۱ـ۵ـ۱) بازیابی سناریو تحت استخوانبندی اهداف ۱۰
۱ـ۱ـ۵ـ۲) از خواسته ها تا عملکردها ۱۱
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۱) خواسته ها ۱۱
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۲) برخی نیازهای جنبی دیگر جوانان ۱۱
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۳) رفتارها ۱۱
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۴) انتخاب فعالیت ها و فضاها ۱۲
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۵) فعالیتها ۱۲
۱ـ۱ـ۵ـ۲ـ۶ )عملکردها ۱۲
۱ـ۱ـ۶) معرفی زونهای موجود در مرکز جوان: ۱۳
۱ـ۱ـ۶ ـ۱) ناحیه (زون) پرورش استعدادها و خلاقیت از طریق خودشناسی (نیمه خصوصی) ۱۳
۱ـ۱ـ ۶ ـ۲) ناحیه زون عمومی مجموعه ۱۳
۱ـ۲) بخش دوم ۱۴
۱ـ۲ـ۱) تعاریف اولیه و اصطلاحات ۱۴
۱ـ۲ـ۲) فرهنگ ۱۴
۱ـ۲ـ۳) فرهنگ و تمدن ۱۵
۱ـ۲ـ۴) تقسیم بندی تعاریف فرهنگ ۱۵
۱ـ۲ـ ۵) نظریات مختلف درباره فرهنگ ۱۶
۱ـ۳) بخش سوم ۱۸
۱ـ۳ـ۱) بسط مفاهیم پایه در معماری ۱۸
۱ـ۳ـ۱ـ۱) مفهوم ارتباط در محیط معماری یک مجموعه فرهنگی ۱۸
۱-۳-۱-۱-۱) روابط افراد جامعه با یکدیگر ۱۸
۱-۳-۱-۱-۲) ارتباط افراد با محیط ۱۹
۱ـ۳ـ۲) لزوم توجه به سیستمهای اجتماعی ـ فرهنگی (عناصر تشکیل دهنده فرهنگ بومی)
و بسطآن در محیط معماری مجموعه فرهنگی ۲۰
فصل دوم
۲-۱) بخش اول ۲۳
۲-۱-۱) بوم شناخت لرستان و خرم آباد ۲۳
۲-۱-۱-۱) بوم شناخت لرستان ۲۳
۲-۱-۱-۲) بوم شناخت خرم آباد ۲۴
۲-۱-۲) محدوده جغرافیایی ۲۶
۲-۱-۲-۱) محدوده جغرافیایی لرستان ۲۶
۲-۱-۲-۲) محدوده جغرافیایی خرم آباد ۲۶
۲-۱-۳) خصوصیات اقلیمی ۲۷
۲-۱-۳-۱) خصوصیات اقلیمی لرستان ۲۷
۲-۱-۳-۲) خصوصیات اقلیمی خرم آباد ۲۸
۲-۱-۴) مسائل هواشناسی ۲۸
۲-۱-۴-۱) بررسی وضعیت دما ۲۸
۲-۱-۴-۲) بارش ۲۹
۲-۱-۴-۳) باد ۳۰
۲-۱-۴-۴) ریزش های جوی ۳۲
۲-۱-۴-۵) رطوبت نسبی ۳۲
۲-۱-۴-۶) ساعات آفتابی ۳۲
۲-۲) بخش دوم ۳۳
۲-۲-۱) عوامل جغرافیایی محدود کننده خرم آباد …. ۳۳
۲-۲-۲) ناهمواریها … ۳۴
۲-۲-۲-۱) نواحی کوهستانی .. ۳۴
۲-۲-۲-۲) آب های سطحی ۳۵
۲-۲-۲-۳) جنگل ها و مراتع استان ۳۷
۲-۲-۳) واحد هیدرولوژیک ۴۰
۲-۲-۴) زمین شناسی خرم آباد ۴۱
۲-۳) بخش سوم ۴۲
۲-۳-۱) روند توسعه کالبدی شهری ۴۲
۲-۳-۲) خصوصیات جمعیتی شهر خرم آباد ۴۳
۲-۳-۳) تاثیرات محیط جغرافیایی شهر خرم آباد بر شکل و بافت وسعت آن ۴۴
۲-۳-۳-۱) تاثیر محیط جغرافیایی بر شکل شهر ۴۴
۲-۳-۳-۲) تاثیر محیط جغرافیایی بر بافت شهر . ۴۵
۲-۳-۳-۳) تاثیر محیط جغرافیایی بر تعیین سمت توسعه شهر ۴۵
۲-۳-۴) روند گسترش شهر خرم آباد در ده های اخیر ۴۶
۲-۴)بخش چهارم ۴۸
۲-۴-۱)مردم شناسی ۴۸
۲-۴-۱-۱) ایلات و طوایف ۴۸
۲-۴-۱-۲) زبان و گویش ۴۸
۲-۴-۱-۳) معیشت ۵۰
۲-۴-۱-۴) صنعت ۵۱
فصل سوم: تجزیه و تحلیل موضوع طرح
۳ـ۱) بخش اول: شناسایی و گردآوری اطلاعات مورد نیاز مجموعههای فرهنگی ۵۳
۳ـ۱ـ۱) مبانی و اصول طراحی مجموعه های فرهنگی ۵۳
۳ـ۱ـ۱ـ۱) دیدگاههای موجود و مبانی نظری طراحی مجموعه های فرهنگی ۵۳
۳-۱-۱-۱-۱) وجود هویت عمل کردی و فرهنگی در طرح یک مجموعه فرهنگی ۵۴
۳-۱-۱-۱-۲) طرح مورد نظر مجموعه فرهنگی میتواند نمادگرا(SIMBOLIC)یا یادمان گرا
((MONUMENTAL باشد ۵۵
۳-۱-۱-۱-۳) با توجه به اندیشه ها و عقاید جامعه اسلامی ایران، وحدت اجزاء پراکنده (وحدت
در عین کثرت) یکی از اصول معماری مجموعه های فرهنگی می باشد ۵۵
۳-۱-۱-۱-۴) فرم معماری مجموعه فرهنگی باید ارتباط مناسبی بین طرح، جامعه و اعتقادات آنها
پدید آورد ۵۶
۳-۱-۱-۱-۵) فرم کلی مجموعه فرهنگی باید ساده و قابل درک باشد، اگر چه پیچیدگیهائی که
بتواند ماهیت مجموعه را مشخص نماید، نیز امری ضروری است. (سادگی در عین پیچیدگی)..۵۶
۳-۱-۱-۱-۶) معماری یک مجموعه فرهنگی باید مستقل از زمان باشد ۵۷
۳-۱-۱-۱-۷) پاسخ به عملکرد نباید باعث کاهش کیفیات فرم در ارتباط و انتقال اندیشه ها و پیام
اصلی مجموعه به مخاطب باشد ۵۸
۳ـ۱ـ۱ـ۲) اهداف مورد نظر در طراحی مجموعه فرهنگی ۵۸
۳-۱-۱-۲-۱) ارتباط مناسب بین افراد، جامعه، محیط طبیعی و موضوع جهت ایجاد وحدت،
یکپارچگی و یگانگی ۵۹
۳-۱-۱-۲-۲) انتقال پیام و اندیشه جامعه به نسلهای حاضر و آتی ۵۹
۳-۱-۱-۲-۳) احیاء و حفظ ارزشها، سنن و اعتقادات جامعه ۵۹
۳-۱-۱-۲-۴) اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نسبت به گذشته، حال، آینده ۵۹
۳-۱-۱-۲-۵) مرتفع نمودن مشکلات و معضلات فرهنگی موجود در جامعه ۶۰
۳-۱-۱-۲-۶) ایجاد جاذبه های مناسب جهت ایجاد ارتباط اولیه افراد جامعه با محیط مجموعه
فرهنگی ۶۰
۳-۱-۱-۲-۷) پاسخگویی به نیازهای عملکردی ـ فرهنگی جامعه و تأمین کمبودهای
کلی عملکردهای فرهنگی ۶۰
۳-۱-۱-۲-۸) رعایت عدالت اجتماعی ۶۱
۳ـ۱ـ۱ـ۳) تعیین کیفیات فرم و مبانی طراحی مجموعه های فرهنگی ۶۱
۳-۱-۱-۳-۱) متمایز بودن و روشنی فرم ها در زمینه شهری ۶۲
۳-۱-۱-۳-۲) سادگی فرم ۶۲
۳-۱-۱-۳-۳) استقرار فرم ها ۶۲
۳-۱-۱-۳-۴) تسلط و غلبه داشتن مجموعه ۶۲
۳-۱-۱-۳-۵) روشنی نقاط تقاطع(مفاصل ۶۳
۳-۱-۱-۳-۶) تعیین عرصه ها و دامنه های دید ۶۳
۳-۱-۱-۳-۷) آگاهی بر حرکت در محیط مجموعه ۶۳
۳ـ۱ـ۲) شناسایی فعالیتهای مورد نیاز در مجموعه فرهنگی و تعیین فضاهای لازم ۶۴
۳ـ۱ـ۲ـ۱) بررسی پیشینه ایجاد مجموعه فرهنگی و بررسی نمونه های موجود ۶۵
۳ـ۱ـ۲ـ۲) بررسی استانداردهای کمی و کیفی ۶۵
۳ـ۱ـ۲ـ۳) تعیین فعالیتها و فضاهای مورد نیاز با توجه به اهداف کلی مجموعه ۶۶
۳-۱-۲-۳-۱) مذهب زیربنای جامعه اسلامی موجود می باشد ۶۶
۳-۱-۲-۳-۲) تنوع فرهنگهای موجود می تواند باعث ارتباطات مناسب بین فرهنگهای مختلف
گردد ۶۶
۳-۱-۲-۳-۳) تنوع فرهنگ ممکن است باعث تضاد و ایجاد بحرانهای هویت گردد ۶۶
۳-۱-۲-۳-۴) نهادهای اجتماعی ـ فرهنگی می توانند با برنامه ریزی مناسب، امکان استفاده از
استعدادهای بالقوه را فراهم نمایند ۶۷
۳-۱-۲-۳-۵) آشنایی با هر موضوع باعث رشد و پیشرفت سریع جامعه خواهد شد ۶۷
۳-۱-۲-۳-۶) احیا و حفظ ارزشها و اعتقادات و سنن موجود، یکی از رسالتهای یک مجموعه
فرهنگی است ۶۷
۳-۱-۲-۳-۷) در صورت وجود جاذبه های مناسب جهت ایجاد ارتباط اولیه با محیط، پویایی
مجموعه بیشتر خواهد بود ۶۷
۳-۱-۳) خلاصه و نتیجه گیری ۶۸
۳ـ۲) بخش دوم: بررسی مصادیق ۷۰
۳ـ۲ـ۱) مجموعه های طراحی شده در ایران ۷۰
۳-۲-۲) نمونه مجموعه طراحی شده خارج از ایران ۷۸
فصل چهارم: مکانیابی و شناخت عرصه طرح
۴-۱) موقعیت بستر طرح در مقیاس زمین ۸۴
۴-۲) شکل و وسعت ۸۴
۴-۳) توپوگرافی ۸۴
۴-۴) همجواریها ۸۴
۴-۵) دسترسی ها ۸۴
فصل پنجم: سازه و تأسیسات
۵-۱)بخش اول ۸۶
۵-۱-۱) طرح تاسیسات ساختمان مجموعه فرهنگی جوانان ۸۶
۵-۱-۲) سیستم های تهویه ۸۶
۵-۱-۳) تهویه مطبوع ساختمان ۸۶
۵-۱-۳-۱) مزایای تهویه مطبوع ۸۷
۵-۱-۳-۲) سیستم های تهویه مطبوع ۸۷
۵-۱-۴) احکام طراحی تاسیسات ۸۷
۵-۲) بخش دوم ۸۹
۵-۲-۱) انتخاب سیستم سازه مناسب ۸۹
۵-۲-۲) مشخصات پانل های پیش ساخته پوما ۸۹
۵-۲-۳) کاربرد پوما در ساختمان ۹۰
۵-۲-۴) مزایای استفاده از پانل پوما ۹۰
فصل ششم: بررسی استانداردها و ضوابط
۶-۱) فضاهای مورد نیاز در آمفی تئاتر ۹۶
۶-۱-۱) فضاهای اصلی ۹۶
۶-۱-۱-۱)فضاهای عمومی ۹۶
۶-۱-۱-۲) فضاهای اختصاصی ۱۰۶
۶-۱-۲) کتابخانه ۱۲۴
۶-۱-۳) آسانسور ۱۳۹
۶-۱-۴) کلاس ها ۱۴۲
۶-۱-۴-۱) کلاس های تئوری ۱۴۲
۶-۱-۴-۲) کلاس تمرین تئاتر ۱۴۳
۶-۱-۴-۳) کلاس نقاشی ۱۴۳
۶-۱-۴-۴) آتلیه مجسمه سازی ۱۴۴
۶-۱-۴-۵) کلاس موسیقی ۱۴۴
۶-۱-۵) استاندارد کافی شاپ و رستوران ۱۴۷
۶-۱-۶)استاندارد پارکینگ طبق ضوابط شهرداری ۱۴۸
فصل هفتم: ضمائم
منابع و مآخذ ۱۵۱
” مطالعات طراحی خانه ی جوان “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه استفاده ننمایید
حجم فایل : ۵٫۸MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه :۱۵۱