موضوع رساله : نگرش اساطیری در ساخت خمره های تدفینی ایران باستان
رشته : معماری
معرفی کوتاه از پایان نامه نگرش اساطیری در ساخت خمره های تدفینی ایران باستان
چنان که مسلم است سفالگری به عنوان یکی از هنرهای سنتی و بومی ایران زمین از اهمیت ویژه های برخوردار است. گورخمره نیز به قسمتی از هنر-صنعت سفال اطلاق می گردد که در رستۀ سفالینه های کاربردی قرار می گیرد. در بررسی این گونه، دو مقوله بنیادین مطرح می شود: جنبه های کاربردی، عناصر مؤثر بر جلوه های نمادین. معرفی تکنیک های ساخت بدنه، لعاب و تزیین سفالینه های تدفینی به عنوان یک هنر سنتی می تواند به حفظ و احیاء آن بیانجامد. در مورد این گونه خاص سفالینه معرفی اساطیر مؤثر بر بینش و تفکر ایرانیان باستان در امر تدفین ضرورت دارد.
در این پژوهش سعی بر این است با چشم پوشی از جنبه های کاربردی هنر-صنعت سفال، که باعث اطلاق وجه دوم آن یعنی صنعت می گردد جلوه های نمادین آن مورد بررسی قرار گیرد. مبنای پژوهش، مطالعه کلیه ی خمره های تدفینی یافت شده است و اطلاعات به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. چنان که محرز است از طریق کنکاش در این نوع سفالینه ها به لحاظ فنی، فرمی، نقشمایه و آرایه می توان بسیاری از معیارهای سنجش ارزش و جایگاه ادوار تاریخی، فرهنگی و هنری اقوام گذشته را مورد ارزیابی قرار داده و به نتایج ارزشمندی در این زمینه دست یافت.
فهرست رساله نگرش اساطیری در ساخت خمره های تدفینی ایران باستان
مقدمه ۱
فصل اول: کلیات
۱-۱ مقدمه ۴
۱-۲ هدف تحقیق ۴
۱-۳ بیان مسأله و تشریح ابعاد آن ۴
۱-۴ اهمیت مسأله تحقیق ۵
۱-۵ انگیزه محقق در انتخاب موضوع ۶
۱-۶ سؤالات تحقیق ۷
۱-۷ فرضیه های تحقیق ۷
۱-۸ محدوده مطالعه و مقطع زمانی تحقیق ۷
۱-۹ مروری بر ادبیات تحقیق ۸
۱-۱۰ جمع بندی مطالب فصل اول ۸
فصل دوم: نگرش های اساطیری و تاریخی مرگ در ایران باستان
۲-۱ مقدمه ۹
۲-۲ اعتقادات و آیین ها در جوامع اولیه ۹
۲-۲-۱ تجلی دین در جوامع ابتدایی ۹
۲-۲-۲ انواع باورهای دینی ۱۰
۲-۲-۳ نیاز معنوی دستمایۀ آفرینندگی ۱۱
۲-۲-۴ مرگ و رستاخیز ۱۲
۲-۳ تدفین در اساطیر ایران باستان ۱۴
۲-۳-۱ زروان گرایی ۱۵
۲-۳-۲ آیین زرتشت ۱۷
۲-۳-۳ میترائیسم ۱۹
۲-۳-۴ آناهیتا ۲۰
۲-۳-۵ تأثیر کیش یونانی ۲۰
۲-۴ شیوه های تدفین در ایران باستان ۲۱
۲-۴-۱ استودان ۲۲
۲-۴-۲ آرامگاه های سردابه ای ۲۳
۲-۴-۳ آرامگاه چاهی با ظروف تدفین ۲۴
۲-۴-۴ قبرستان با ظروف تدفین ۲۵
۲-۴-۵ خاکستردان ۲۶
۲-۴-۶ تدفین گورخمره ای ۲۷
۲-۵ جمع بندی مطالب فصل دوم ۲۷
فصل سوم: خمره های تدفینی
۳-۱ مقدمه ۲۹
۳-۲ تدفین های خمره ای دوران پیش از تاریخ ۲۹
۳-۲-۱ چغاگاوانه ۲۹
۳-۲-۲ تپه حاجی فیروز ۳۰
۳-۲-۳ قلعه گوشه ۳۱
۳-۲-۴ اریسمان ۳۴
۳-۲-۵ سیلک ۳۵
۳-۲-۶ تپه اسماعیل آباد ۳۷
۳-۲-۷ چشمه علی ۳۷
۳-۲-۸ تپه زاغه ۳۷
۳-۲-۹ محوطه الهایی ۳۸
۳-۲-۱۰ تپه قلی درویش ۳۹
۳-۲-۱۱ تپه گیان ۴۰
۳-۲-۱۲ محوطه ازبکی ۴۱
۳-۲-۱۳ مارال تپه ۴۲
۳-۲-۱۴ کلورز ۴۴
۳-۲-۱۵ قلعه کوتی ۴۴
۳-۲-۱۶ هفت تپه ۴۵
۳-۲-۱۷ گوهر تپه ۴۸
۳-۳ تدفین های خمره ای دوران تاریخی ۴۹
۳-۳-۱ آکروپل وشهرشاهی در شوش ۵۰
۳-۳-۲ تل آپادانا ۵۲
۳-۳-۳ کنگاور ۵۲
۳-۳-۴ محوطه شیر سنگ ۵۴
۳-۳-۵ تپه خرمن ۵۴
۳-۳-۶ تپه کن یری ۵۵
۳-۳-۷ آیری زمین (تپه نخود ۵۶
۳-۳-۸ تپه پیه درق ۵۶
۳-۳-۹ تپه همت سلاله ۵۷
۳-۳-۱۰ چوجیران ۵۷
۳-۳-۱۱ گرمی ۵۷
۳-۳-۱۲ طاق بستان ۶۰
۳-۳-۱۳ گهرتپه ۶۱
۳-۳-۱۵ تپه سنجر ۶۳
۳-۳-۱۶ نخل ابراهیمی ۶۳
۳-۳-۱۷ دستوا ۶۴
۳-۳-۱۸ ستون های سنگی در دوگور دوپا ۶۵
۳-۳-۱۹ تپه شیان ۶۶
۳-۴ جمع بندی مطالب فصل سوم ۶۷
فصل چهارم: سفال بستری مناسب جهت بروز ارزش های فکری و بصری
۴-۱ مقدمه ۷۰
۴-۲ نسبت گورخمره های سفالین با اساطیر و باورها ۷۱
۴-۳ زیبایی شناسی خمره های تدفینی ۷۳
۴-۴ جمع بندی مطالب فصل چهارم ۷۴
فصل پنجم: نتیجه گیری و تبیین فرضیات
۵-۱ فرضیه اول ۷۶
۵-۲ فرضیه دوم ۷۶
۵-۳ نتیجه گیری ۷۷
فهرست منابع و مآخذ ۸۱
فهرست جداول
فهرست تصاویر
”رساله نگرش اساطیری در ساخت خمره های تدفینی ایران باستان “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه استفاده ننمایید
حجم فایل : ۳MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه : ۹۹