موضوع رساله : طراحی خانهی تقدیری – معماریسنتی دورهی قاجار
رشته : معماری
معرفی کوتاه از پایان نامه طراحی خانهی تقدیری – معماریسنتی دورهی قاجار
معماری و تزیینات از دیر باز باهم پیوندی دیرینه داشتند و معماری خانههای عهد قاجار شهرستان اردکان، که خانهی تقدیری شاخصترین آنهاست؛ از این امر مستثنی نبوده و به وضوح تأثیر اقلیم بر تزئینات وابسته به معماری سنتی آن را شاهد هستیم. معماری شهرستان اردکان یزد با شرایط اقلیمی گرم و خشک دارای عناصر و فضاهایی است که ساکنین، برای سازگاری خود با اقلیم گرم و کویری آن ایجاد کردهاند.
چلنگری شاخهای از این هنرهای سنتی است؛ که هنرمند صنعتگر با زدن ضربات چکش بر آهن تافته، محصولاتی مانند کوبه، چفت، پا چفت، حلقههای ریز و… را تولید میکند؛ که درفرم و نقوش آنها تأثیرات فرهنگ قجری به وضوح مشاهده میشود.
گروهی دیگر از این تزئینات که شامل گرهچینی، شیشهبری و قوارهبری میباشد و محل اجرای آنها پنج دریها، پنجرهها و نورگیرهای بالای آنها است. معماران سنتی با استفاده از این هنرها قدرت نور (و سایه) را در اختیار میگرفتند. بخصوص به این موضوع توجه داشتند که فضاهای کوچک را طوری روشن کنند که نور زیاد، بهویژه در محیطهای گرم سبب بالا رفتن دمای محیط نشود؛ استفاده از شیشههای کوچک رنگی و چوب، با تزیینات خاص خود به عنوان مصالح ساختمانی در معماری قاجاریه این شهرستان، نشانهی توجه معماران سنتی این دوره به شرایط اقلیمی است. با توجه به اصل پرهیز از بیهودگی در سبک معماری ایرانی؛ همهی این هنرها دارای کاربردهایی هستند و تنها به صرف تزئینات اجرا نشدهاند.
فرهنگ دوره قاجاریه بر انتخاب و اجرای تزیینات وابسته به معماری سنتی این دوره از تاریخ، تأثیر فراوان داشت که در صنایع دستی وابسته به معماری باز مانده از این دوره به خوبی مشاهده میشود. این تأثیر در چلنگری، در شکل کوبهها و در گرهچینی در شیشههای رنگی و در پنجرههای بلندی که حتی به حالت نشسته هم میتوان محیط خانه را کنترل کرد، خود را نشان داده است.
در این پژوهش سعی بر شناخت و بررسی تأثیر اقلیم منطقه و فرهنگ جامعهی قجری بر تزئینات وابسته به معماری دوره قاجاریه شهرستان اردکان با تأکید بر خانهی تقدیری میباشد و در پایان این پژوهش به روش ساخت و اجرای صنایعدستی مذکور اشاره میشود. امید است با آشنا شدن هرچه بیشتر علاقهمندان به هنرهای سنتی، گامی در حفظ و احیای این هنرها برداشته شود.
فهرست رساله طراحی خانهی تقدیری – معماریسنتی دورهی قاجار
مقدمه ۱
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ تعریف موضوع (تعریف مسأله، هدف از اجراء و کاربرد نتایج تحقیق ۳
۱-۲ ضرورت انجام تحقیق ۴
۱- ۳ سابقه تحقیق ۴
۱-۴ سؤالات پژوهشی ۶
۱-۵ فرضیه ۶
۱-۶ روش تحقیق ۶
۱-۷ مراحل اجرای پروژه ۷
۱-۸ محدودیتهای تحقیق ۷
فصل دوم
ادبیات تحقیق.
۲-۱نگرشی بر معماریسنتی ایران ۹
۲-۱-۱ آرایههای معماریسنتی ۱۱
۲-۱-۲ اصول معماری ایرانی و تأثیر آن بر آرایههای معماری سنتی ۱۳
- مردمواری ۱۳
۲-۱-۲-۲پرهیز از بیهودگی ۱۴
- نیارش ۱۴
۲-۱-۲-۴ خودبستگی ۱۵
۲-۱-۳ تأثیر عوامل اقلیمی بر معماری و آرایههای معماری سنتی ۱۵
۲-۲ درآمدی بر هنرهای سنتی ایران ۱۷
۲-۲-۱ صنایعدستی ۱۹
۲-۲-۱-۱ ویژگیهای صنایعدستی ۱۹
- -۲صنایعدستی از لحاظ روش و تکنیک تولید فرآوردههای دستی ۲۰
۲-۲-۱-۳ هنرهای دستی چوبی ایران ۲۱
۲-۲-۲ پنجره ۲۱
۲-۲-۲-۱ در – پنجره ۲۲
۲-۲-۲-۲ پنجره ارسی ۲۳
۲-۲-۲-۳ روزن ۲۴
۲-۲-۳ کارکردهای پنجره ۲۵
- تزئین بنا ۲۵
- شباک ۲۵
- جامخانه ۲۶
- منظر ۲۶
- تهویه ۲۷
- تأمین نور ۲۷
۲-۲-۴ نقش پنجره در نمای ساختمان ۳۲
۲-۲-۵ نقش هندسه در شکلگیری.پنجرهها ۳۲
۲-۳ مصالح به کار رفته در هنرهایسنتی وابسته به معماری سنتی ۳۳
۲-۳-۱ چوب و دلایل کاربرد آن در گرهچینی ۳۳
۲-۳-۲ شیشههای رنگی در گرهچینی ۳۴
۲-۳-۳ رنگ در معماری ۳۵
۲-۳-۴ آهن در چلنگری ۳۵
۲-۳-۴-۱ آهن و چلنگری در قرآن ۳۶
۲-۳-۵ گچبری ۳۷
۲-۳-۵-۱ انواع طاقچههای گچی ۳۸
۲-۳-۵-۲ یزدی بندی بااستفاده از گچ ۳۹
فصل سوم
آشنایی با دوره قاجاریه و شهرستان اردکان
۳-۱ معرفی موقعیت تاریخی موضوع ۴۱
۳-۱-۱ سلسله قاجار ۴۱
۳-۱-۲ جامعه قاجاری ۴۱
۳-۱-۳ تربیت و اخلاق عمومی ۴۳
۳-۱-۴ هنر و معماری در دورهی قاجاریه ۴۴
۳-۱-۳-۱ ویژگیهای نقوش تزئینی هنر و معماری دورهی قاجار ۴۹
۳-۲ موقعیت جغرافیایی موضوع ۵۳
۳-۲-۱ معرفی استان یزد ۵۳
۳-۲-۱-۱-اطلاعات جغرافیایی استان یزد ۵۳
۳-۲-۱-۲-اطلاعات هواشناسی استان یزد ۵۳
۳-۲-۱-۳-پیدایش و قدمت تاریخی استان یزد ۵۳
۳-۲-۱-۴-ویژگیهای باستانی استان یزد ۵۴
۳-۲-۲-شهرستان اردکان ۵۴
۳-۲-۲-۱-وجه تسمیهی اردکان ۵۴
۳-۲-۲-۲-اردکان در دورهی قاجار ۵۵
۳-۲-۲-۳-وضعیت اقتصادی اردکان در عهد قاجار ۵۵
۳-۲-۲-۴-معماری اردکان در عهد قاجار ۵۶
۳-۲-۲-۵-وضعیت اجتماعی اردکان در عهد قاجار ۵۶
۳-۲-۲-۶-وضعیت فرهنگی اردکان در عهد قاجار ۵۶
فصل چهارم
خانهتقدیری و تزئینات وابسته به معماری آن
۴-۱معرفی خانهی تقدیری ۵۸
۴-۲ معرفی هنرهای سنتی وابسته به معماری خانهی تقدیری ۶۱
۴-۲-۱- طاقچههای خانهی تقدیری ۶۱
۴-۲-۲-شمشیریها ۶۲
۴-۲-۳-تزیینات آجری ۶۳
۴-۲-۴-تزئینات بادگیرها ۶۴
۴-۲-۵-تزیینات سنگی ۶۵
۴-۲-۶-گره چینی و قوارهبری ۶۵
۴-۲-۷-شباک ۶۷
۴-۲-۸-چلنگری ۶۷
۴-۲-۹-ابزار زنی چوب ۶۹
۴-۲-۱۰- تزئینات هشتی ۶۹
۴-۳-صنایعدستی شاخص خانه تقدیری ۷۱
۴-۳-۱-چلنگری، (آهنگری سنتی) ۷۱
۴-۳-۱-۱ چلنگری در یزد ۷۱
۴-۳-۱-۲-تولیدات چلنگری ۷۲
۴-۳-۱-۳-ابزارهای مورد استفاده ۷۳
۴-۳-۱-۴- روش کار ۷۹
۴-۳-۱-۵-نشاندار کردن ۷۹
۴-۳-۱-۶-دلایل منسوخ شدن هنر چلنگری ۸۰
۴-۳-۱-۷-فورجینگ، چلنگری صنعتی ۸۰
۴-۳-۲-گرهسازی ۸۱
۴-۳-۲-۱-تاریخچه گرهسازی ۸۳
۴-۳-۲-۲-ابزارهای لازم برای ساخت گرهچینی ۸۴
۴-۳-۲-۳- اتصالات گرهچینی ۸۵
۴-۳-۲-۴-مراحل ساخت گرهچینی ۸۵
۴-۳-۳-هنر قواره بری ۸۶
۴-۳-۳-۱-ابزار و تجهیزات ۸۷
۴-۳-۳-۲-روش کار ۸۷
فصل پنجم
نتیجهگیری و پینهادها
نتیجهگیری ۸۹
پیشنهادات ۹۱
منابع و مؤاخذ ۹۲
منبع تصاویر ۹۶
پیوستها ۹۷
”رساله طراحی خانهی تقدیری – معماریسنتی دورهی قاجار “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه استفاده ننمایید
حجم فایل : ۳٫۵MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه : ۱۱۴