موضوع مطالعات : طراحی موزه سنگ
رشته : معماری
معرفی کوتاه از مطالعات طراحی موزه سنگ
استان تاریخی کرمانشاه همچون دیگر نقاط کشور کهنسال ما ، آثاری از روزگار مجد و عظمت ایران را در سینه کوه ها و پهنه دشت های خود محفوظ کرده است. شواهد و مدارک باستان شناختی نشان می دهد این منطقه از اولین زیستگاه های انسان اولیه به شمار می رفته است و یکی از مراکز مهم جمعیتی در زاگرس میانی محسوب می شده است . تمامی مراحل و ادوار زندگی انسان از عهد حجر تا دوره های تمدنی پیش از تاریخ و سپس تا تشکیل حکومت های بزرگ ، سیر تحول خویش را در این محدوده طی کرده است.
غار شکارچیان بیستون ، نکات جالبی را درباره سابقه زندگی بشری در دوران پارینه سنگی در ایران ، روشن می دارد . پس از این دوره ، در حدود نه هزار سال پیش به علت گرم شدن هوا انسان غار را ترک کرده و روی به یکجانشینی می آورد ، که این حرکت موجب زراعت و دامپروری و برتر از آن روستا نشینی می شود . از جمله می توان به گنج دره هرسین، گاکیه و تپه سراب اشاره کرد .
به استناد کتیبه های بابلی و آشوری، ساکنان زاگرس ، اقوام لولوبی و گوتی بودند. این مردمان سختکوش و شجاع به منظور حفاظت از این خطه ، مرتب با بین النهرینی ها در جنگ و ستیز بودند که در این امر به پیروزی های چشمگیری نیز نائل شدند و از آن پس ، حضور نقش برجسته های این اقوام در سرپل ذهاب که یکی از قدیمیترین نقش برجسته های خاورمیانه محسوب می شود بیانگر این موضوع است .
منطقه کرمانشاه ، بواسطه همجواری با دولت آشور، پیوسته در معرض تهاجم دولت مقتدر آشور بود ، به ویژه شاهانی چون « تیکلات پلیسر» و « شلما نصر سوم » بارها به محدودۀ کرمانشاه لشکر کشی کردند . در کتیبه های به جا مانده از آشوریان ، از سرزمین های پارسوازکروتی ، مادی ها وسرزمین نیشابی نام برده شده است .«نیشابی» به اطراف کرمانشاه وماهیدشت کنونی اطلاق میشد که به علت داشتن مراتع فراوان ، برای پرورش و نگهداری اسب مناسب بود.
در سالنامه های آشوری از شهری به نام « ال پی » نام برده شده ، که مورخان آن را بین کرمانشاه و همدان تشخیص داده اند و برخی دیگر نیز آن را محل فعلی کرمانشاه ذکر کرده اند . با شکل گیری حکومت ها ، این خطه یکی از مراکز مادی محسوب می شد . از این دوره یادمانهای با ارزشی چون دژگودین در کنگاور برجای مانده است . در دوره ی ساسانی ، استان کرمانشاه بیش از هر دوره دیگری از اعتبار و رونق برخوردار شد و بناهای زیادی در این دوره ساخته شدند . با شکست ساسانیان توسط مسلمین ، مردم این منطقه جزء اولین مردمانی بودند که به دین مقدس اسلام ایمان آوردند و به ترویج آن پرداختند .
فهرست مطالعات طراحی موزه سنگ
فصل اول-مطالعات بستر طرح
فصل دوم-مطالعات موضوع طرح
۲-۱ : تعریف و تاریخچه پیدایش موزه
۲-۱-۱ : تعریف موزه :
مفهوم موزه
۲-۱-۲ : تعاریف صاحبنظران موزه
۲-۱-۳ : تاریخچه موزه در جهان :
۲-۱-۳-۱ : نهادینه شدن موزه ها :
۲-۱-۴ : تاریخچه مـوزه در ایران
۲-۱-۴-۱ : نهادینه شدن موزه ها
الف- موزه همایونی :
۲-۲ : طـبقه بندی موزه ها :
۲-۳ : نقـش و عملکرد اجتماعی موزه :
۲-۳-۱ : خـدمات اجتماعی موزه ها :
۲-۳-۲ : نقـش آموزشی موزه ها :
۲-۳-۳ : شـناخت مخاطبان موزه :
۲-۳-۴ : در آمد سرانه و توان اقتصادی :
۲-۴ : سـاختار علمی و مجموعه موزه :
۲-۵ : تقابل مـوزه ها و پدیده توریسم :
فصل سوم-استانداردها و نمونه های مشابه
۳-۱: بررسی استانداردهای موزه
۳-۱-۱: ساختار و عملکرد موزه :
۳-۱-۲ : محل و ساختمان موزه
۳-۱-۳ : فضای فیزیکی موزه
۳-۱-۳-۱ : ارتباط بین فضایی ( سیر کولاسیون )
۳-۱-۳-۲ : تالار های نمایش
۳-۱-۳-۳ : ویترین
۳-۱-۳-۴ : تالارهای ورودی
۳-۱-۳-۵ : نور در تالارهای نمایشی :
۳-۱-۳-۶ : دیوار و کفپوش تالار :
۳-۱-۴ : مراکز جنبی موزه :
۳-۱-۴-۱ : تالارهای نمایشگاهی موقت وسخنرانی :
۳-۱-۴-۲ : کتابخانه و مرکز اسناد
۳-۱-۴-۳ : کارگاه
۳-۱-۴-۴ : آزمایشگاه
۳-۱-۴-۵ : چایخانه ، رستوران وکافه تریا
۳-۱-۵ : نحوه ارائه و نمایش آثار در فضای موزه :
۳-۱-۵-۱ : ارائه و نمایش آثار در داخل تالار بصورت آزاد
الف – قرار دادن آثار به روی پایه
ب – نصب آثار بر روی دیوار
ج – استقرار در داخل غرفه ها
۳-۱-۵-۲ : نمایش و ارائه آثار در داخل و یترین
۳-۱-۶ : بخش امور اداری ، فنی ، خدماتی و تاسیساتی
۳-۱-۶-۱ : بخش اداری :
۳-۱-۶-۲ : تجهیزات فنی و تأسیسات موزه :
۳-۱-۶-۳ : سیستم برق :
۳-۱-۶-۴ : سیستم تهویه :
۳-۱-۶-۵ : مقابله با سرقت :
۳-۱-۶-۶ : مقابله با آتش سوزی :
۳-۱-۶-۷ : آسانسور و بالا بر
۳-۲: بررسی نمونه های مشابه موزه
۳-۲-۱ : نمونه های ایرانی
۳-۲-۱-۱ : موزه هنرهای معاصر تهران
۳-۲-۱-۲ : موزه سنگهای تزئینی :
۳-۲-۲ : نمونه های خارجی
۳-۲-۲-۱ : موزه هنر دنور
۳-۲-۲-۲ : موزه سنگ در آمریکا
فصل چهارم-مبانی نظری طرح
۴-۱: درباره سنگ
۴-۱-۱: تاریخچه سنگ در ایران
۴-۱-۲ : منشاء شکل گیری سنگها و خرده سنگها
۴-۱-۳ : تفاوت سنگها و کانیها
۴-۱-۳-۱ : کانی
۴-۱-۳-۲ : سنگ
۴-۱-۴ : طبقه بندی سنگها
۴-۱-۴-۱ : انواع سنگها
۴-۱-۴-۲ : انواع سنگهای ساختمانی
۴-۱-۵ : ساختمان شیمیایی سنگها
۴-۱-۶ : سنگ های مناسب برای مصارف گوناگون
۴-۱-۷ : رنگ سنگ
۴-۱-۸ : نگاهداری کارهای سنگی
۴-۲ : کاربرد سنگ در معماری امروز
۴-۲-۱ : گرایش های مختلف در استفاده از سنگ
۴-۲-۱-۱ : سنت سنگ
۴-۲-۱-۲ : اغراق در سنگ
۴-۲-۱-۳ : نوآوری در سنگ
۴-۳ : معماری سنگ
۴-۳-۱ : اهرام ثلاثه – مصر :
۴-۳-۲ : تخت جمشید – ایران
۴-۳-۳ : معبد پارتنون – یونان
۴-۳-۴ : معبد آناهیتا – ایران
۴`-۳-۵ : طاق بستان – ایران
۴-۴ : مبانی نظری پروژه:
فصل پنجم-آنالیز سایت برنامه فیزیکی و روند طراحی
۵-۱ : معرفی سایت پروژه
۵-۱-۱: مطالعات تاریخی
۵-۲-۱: دلایل انتخاب سایت پروژه :
۵-۱-۳ : مشخصات اقلیمی محدوده پروژه :
۵-۱-۳-۱ : اهداف طراحی اقلیمی در محدوده طرح :
۵-۱-۴ : مشخصات محدوده سایت :
۵-۲ : سوالات مطرح شده در پروژه :
۵-۲-۱ : فرضیات تحقیق پروژه :
۵-۳ : اهداف انتخاب موضوع ( موزه سنگ )
۵-۴ : عوامل فیزیکی جهت دهنده در سایت :
۵-۴-۱ : معابر و دسترسی های سایت و ورودیهای مجموعه :
۵-۴-۲ : ابعاد سایت :
”مطالعات طراحی موزه سنگ “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه استفاده ننمایید
حجم فایل : ۱۷٫۱MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه : ۱۳۰