پیشگفتار رساله موزه زرتشت
هر کس عمرش را فدای معماری کند.یک روز هرچند دیر از او قدر دانی میشود.
با حمد و سپاس از خداوند یکتا که با رحمت خویش بر بندگانش منت نهاد و آنان را هیچ گاه رها ننمود روزی رسانی که همیشه بنده اش را روزی رسانده و او را در پناه گاه امن خویش جای داده و به او ساختن سر پناه را آموزش داده است.
پیدایش معماری بوسیله انسان به روشنی مشخص نیست.انسان که زندگی را از غار آغاز کرد چگونه به فکر ساختن یک سر پناه برای خویش نائل گردید این خود سوالیست.
از غاری که زندگی می کرد الهام گرفت یا از درختی که سایبانی مناسب در فصل گرما بود؟
بهر حال انسان پیش از تاریخ به هر نحو که بود موفق به ایجاد آثار معماری گردید که نمونه هایی از آن موجود است.هرچند که شاید آثار به جا مانده اولیه به اعتقاد برخی اثری معمارانه نباشد ولی به نظر می رسد که با توجه به شرایط زمانی باید آنرا اثری معمارانه محسوب نمود و از اهمیت خاصی هم برخوردار بوده است.به هر صورت پیدایش و ایجاد معماری تحولی شگرف در زندگی بشر به وجود آورد.
ساختمانهای تاریخی هر کشور بخشی از شناسنامه ی فرهنگی و کارنامه مردمی است که در آن زندگی می کرده اند .هرچند برگهای زرین این دفتر پراکنده است اما از همین پراکنده ها چیزهایی می توان گرد آورد که در هیچ دیوان پرداخته ای نیامده است.
از آنجایی که هنر معماری در کشورهایی که صاحب تاریخ و فرهنگ باستانی هستند از مهم ترین پایه های تمدن دیرینه آنهاست و سرزمین ایران نیز با پیشینه ی مدنیت چندین هزار ساله که یکی از ادیان مهم دوران باستان آن نیز دین زرتشت می باشد دارای چنین شاهکارهای معماری است.
طرح مسئله
آیین زرتشت آیین ملی باستانی ایرانیان می باشدولی متاسفانه به دلیل شرایط خاص فرهنگی و بی توجهی این آیین کهن به دست فراموشی سپرده شده است و تنها در شهرهایی که آثار و بناهای از قوم آریایی و تمدنهای قدیمی و باستانی مانند هخامنشی به جا مانده است میتوان به این رسوم دست یافت و به ماهیت حقیقی آن پی برد.
تهران پایتخت ایران است و بعلت پذیرا بودن توریست و سفرا و مهمانان سیاسی دیگر کشورها باید نماینده و مرکزی برای نمایاندن تاریخ و تمدن عظیم ایران باشد.
تاریخ هفت هزار ساله آریایی و ایرانی باید در غالب مرکزی که همه مشخصات را نشان دهد به معرض دید عموم و خواص قرار گیرد.
پس دو دلیل عمده برای طراحی موزه زرتشت به یاد آوردن آیین کهن ایران و نمایاندن آن در غالب گنجینه ای از آثار آن زمان و فرهنگ و آیین و رساندن آن به معرض دید عموم در سراسر جهان می باشد.
اهداف پژوهش
با توجه به اینکه در تهران شرایط خاصی از همه لحاظ حاکم می باشد تحقیقات اولیه ای در مورد موزه زرتشت را این جانب در باب فرهنگ کهن ایران انجام دادم.و این تحقیقات را که در پایان به صورت کامل به رساله خود ضمیمه میکنم را با این عنوان شروع کردم. طرح پرسش هایی از دوستان ،اقوام و مردم در سطح شهر بصورت تصادفی.
این پرسش را مطرح نمودم چقدر با فرهنگ کهن آشنایی دارند و شهرهایی مانند شیراز توانسته اند روح این معنویات را در آنها زنده کنند؟ و آیا اگر جایی در تهران باشد که درباره همین موارد ایجاد شده باشد از آن دیدن میکنند یا خیر؟
نتایجی که در بر گرفته شد ازین پرسش به این گونه بود که در اکثر موارد شیراز و شهرهای کهن را سر منشا همه اطلاعات خود میدانستند.شهرهایی مثل کرمانشاه و ارومیه نیز در کنار اصفهان از دیگر استانهای مهم در لیست علاقه مندیهای مردم بودند.
اما در این میان میزان استقبال از یک مرکز در تهران با این مشخصات بسیار بالا بوده و آن را کمکی برای تفریحات در کنار آموزش های مفید میدانستند.
و برخی دانشجویان نیز بسیار از آن استقبال کرده و آن را یک نقطه عطف در پرونده معماری فرهنگی و بومی ایران دانستند.
[/box]
سایر پروژه های پیشنهادی :
پروژه معماری موزه فرش شامل پلان ، رساله ، سه بعدی Revit ، شیت بندی
پروژه موزه مردم شناسی ، پلان ، رساله ، سه بعدی sketchup ، شیت لایه باز
حجم فایل : ۱۶٫۵۴MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه : ۱۳۳