موضوع رساله : طراحی مرکز مطالعات، آموزش و اجرای نمایش های آیینی
رشته : معماری
معرفی کوتاه از پایان نامه طراحی مرکز مطالعات، آموزش و اجرای نمایش های آیینی
با توجه به موضوع پژوهش، توجه به دیدگاه های مختلف و جدید در برخورد با محیط های شهری در پژوهش مطرح خواهد بود. ایجاد محیط شهری مطلوب در جهت بهتر شدن زندگی مردم و مشارکت مردم در زمینه های تفریحی و نمایشی، همچنین بالا بردن سطح فرهنگی و ایجاد گفتگوی معنایی و بصری با آن در هر لایه اجتماعی و کاربردی کردن موضوع پروژه با در نظر گرفتن تمام مسائل طراحی آن، هدف از پژوهش است.
باتوجه به اهداف پژوهش و نتایج بدست آمده می توان به اصولی منطقی در جهت کاربردی کردن آن رسید. ایجاد محیطی در جهت گفتگوی معنایی با مردم در راستای بالا بردن و آشناکردن مردم با اصالت های فرهنگی خود و همچنین شناساندن اصالت های فرهنگی در حد ملی و فرا ملی در جهت تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه از جمله اهداف کلان طرح هستند. همچنین ایجاد محیطی با استفاده از تکنولوژی مدرن (با توجه به بستر مکانی و زمانی) و دمیدن روح و معنای ریشه های هویتی و فرهنگی در آن با در نظر گرفتن کلیه شرایط مطلوب از نظر معماری، استفاده از دیدگاه های جدید و پذیرفته شده برای طراحی محیطی و فرهنگی و تفریحی با تاکید بر فعالیت های نمایشی در آن برای جذب مردم و هرچه بیشتر زنده شدن فضاهای شهری، به کارگیری شیوه های مبتکرانه در جهت پیوند مردم با نمایش، استفاده از معنا و مفهوم معماری گذشته در قالبی نو، و تبدیل آن فضا به فضای مطلوب و به یاد ماندنی، اهداف پروژه را میسر خواهد کرد.
با توجه به این اهداف، سوال اصلی پژوهش را می توان اینگونه بیان کرد: چگونه می توان یک فضای شهری را همساز با مردم و فعالیت هایشان بوجود آورد، بطوریکه پتانسیل های اصلی مطرح شده در آن رنگ و بوی فرهنگی و تفریحی داشته باشد؟
فهرست رساله طراحی مرکز مطالعات، آموزش و اجرای نمایش های آیینی
فصل اوّل: مقدمه
۱-۱- طرح موضوع ۲
۱-۲- ضرورت پژوهش ۳
۱-۳- هدف از پژوهش ۴
۱-۴- روش پــژوهش ۴
۱-۵- روش جمع آوری اطلاعات ۵
۱-۶- فرآیند پژوهش ۵
۱-۷- تعاریف و مفاهیم کلی پژوهش ۶
۱-۷-۱- تعریف نمایش ۶
۱-۷-۲- عوامل اصلی تشکیل دهنده نمایش ۷
۱-۷-۲-۱- تعریف بازیگر ۷
۱-۷-۲-۲- تعریف تماشاگر ۸
۱-۷-۲-۳- تعریف صحنه و انواع آن ۸
۱-۷-۲-۴- عوامل صحنه ۱۳
۱-۷-۳- مفهوم ارتباط ۱۳
۱-۷-۳-۱- تعریــف ارتباط ۱۳
۱-۷-۳-۲- معنی در ارتباط ۱۴
۱-۷-۳-۳- پیـام در ارتباط ۱۵
۱-۷-۴- مفهوم ارتباط نمایشی ۱۶
۱-۷-۵- زمینه های ساختاری نمایش ۱۸
۱-۷-۵-۱- مفهوم آیین و نمایــش ۱۸
۱-۷-۵-۲- مفهوم اسطوره و نمایش ۱۹
۱-۷-۵-۳- مفهوم ادبیات و نمایـش ۲۱
فصل دوم: مطالعات پایه و بررسی دیدگاه های تاریخی
۲-۱- مقدمه ۲۴
۲-۲- خاستگاه نمایش در ایران ۲۴
۲-۲-۱- آیین های اقوام بومی ۲۵
۲-۲-۲- آیین های آریایی ۲۵
۲-۲-۳- آیین های زرتشتی ۲۶
۲-۳- جایگاه شادی و جشن در ایران ۲۷
۲-۴- نگاهی به گاهشمار ایران باستان ۲۸
۲-۵- انواع جشن ها در ایران باستان ۲۸
۲-۵-۱- جشن های آفرینش ۲۸
۲-۵-۲- جشن های ماهانه ۲۹
۲-۵-۳- جشن های ویژه ۲۹
۲-۵-۳-۱- جشن نوروز ۲۹
۲-۵-۳-۲- جشن تیرگان ۳۲
۲-۵-۳-۳- جشن مهرگان ۳۳
۲-۵-۳-۴- جشن یلدا ۳۴
۲-۵-۳-۵- جشن سده ۳۵
۲-۶- تأثیر حمله اعراب بر نمایش در ایران ۳۶
۲-۷- نمایش نقالی ۳۷
۲-۷-۱- جایگاه صحنه و دکور ۳۹
۲-۷-۲- معماری قهوه خانه ۴۰
۲-۸- ورزش باستانی ۴۳
۲-۸-۱- جایگاه صحنه و دکور ۴۴
۲-۸-۲- معماری زورخانه ۴۵
۲-۹- نمایش های شادی آور ۴۶
۲-۹-۱- انواع نمایش های شادی آور ۴۷
۲-۹-۱-۱- نمایش های منفرد ۴۷
۲-۹-۱-۲- نمایش های جمعی ۴۸
۲-۹-۲- جایگاه صحنه و دکور ۴۸
۲-۹-۳- معماری تماشاخانه ۴۹
۲-۱۰- نمایش عروسکی ۵۰
۲-۱۰-۱- انواع نمایش های عروسکی ۵۱
۲-۱۰-۱-۱- نمایش سایه بازی ۵۱
۲-۱۰-۱-۲- نمایش عروسک های دستکشی ۵۲
۲-۱۰-۱-۳- نمایش عروسک های نخی ۵۲
۲-۱۰-۲- جایگاه صحنه و دکور ۵۳
۲-۱۱- نمایش تعزیه ۵۴
۲-۱۱-۱- جایگاه صحنه و دکور ۵۵
۲-۱۱-۲- معماری تکایا ۵۷
۲-۱۲- نمایش به شیوه اروپایی در ایران ۵۸
۲-۱۳- نتیجه گیری ۶۱
فصل سوم: بررسی نمونه های مشابه
۳-۱- بررسی نمونه های خارجی ۶۵
۳-۱-۱- مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو ۶۵
۳-۱-۲- مرکز هنرهای نمایشی لینکلن ۶۸
۳-۱-۳- خانه اپرای اسلو ۷۳
۳-۱-۴- تئاتر تی هال ۷۹
۳-۱-۵- تئاتر د- اِکلات ۸۰
۳-۱-۶- تئاتر آرِنا ۸۱
۳-۲- بررسی نمونه های داخلی ۸۳
۳-۲-۱- میدان امام (میدان نقش جهان ۸۳
۳-۲-۲- میدان امیر چخماق و میدان شاه طهماسب ۸۵
۳-۲-۳- تکیه دولت ۸۷
۳-۲-۴- تالار شهر ۹۰
فصل چهارم : شناخت بستر محیط
۴-۱- مقدمه ۹۶
۴-۲- گذران اوقات فراغت ۹۶
۴-۲-۱- فراغت در شهر دیروز ۹۷
۴-۲-۲- فراغت در شهر امروز ۹۷
۴-۳- علل انتخاب شهر شیراز ۹۸
۴-۴- اهمیت طرح در مقیاس شهر شیراز ۹۹
۴-۵- شناخت کلان (استان فارس ۱۰۰
۴-۵-۱- مشخصات جغرافیایی ۱۰۰
۴-۵-۲- مشخصات جمعیتی و اقلیمی ۱۰۰
۴-۶- شناخت خرد (شهر شیراز ۱۰۱
۴-۶-۱- مشخصات جغرافیایی ۱۰۱
۴-۶-۲- مشخصات جمعیتی ۱۰۱
۴-۶-۳- مشخصات اقلیمی ۱۰۱
۴-۷- نگاهی به یافته های آماری فضاهای پیشنهادی طرح ۱۰۴
فصل پنجم : بررسی استانداردهای فضایی و تدوین برنامه ریزی فیزیکی
۵-۱- مقدمه ۱۱۲
۵-۲- عرصه پژوهشی- نمایشی ۱۱۲
۵-۲-۱- بخش پژوهشی ۱۱۳
۵-۲-۲- بخش آموزشی ۱۱۳
۵-۲-۳- بخش های مشترک ۱۱۳
۵-۳- عرصه فرهنگی- نمایشی ۱۱۵
۵-۳-۱- موزه ۱۱۶
۵-۴- عرصه رفاهی- نمایشی ۱۱۸
۵-۴- ۱- آمفی تئاتر ۱۱۸
۵-۴- ۱-۱- سالن ۱۱۸
۵-۴-۱-۲- صحنه ۱۲۴
۵-۴-۱-۳- پشت صحنه ۱۲۶
۵-۴-۱-۴- کارگاه های ساخت دکور ۱۲۹
۵-۴-۲- قهوه خانه ۱۳۱
۵-۴-۳- باغ کودک ۱۳۲
۵-۵- عرصه اداری ۱۳۳
۵-۶- عرصه خدماتی ۱۳۴
۵-۶-۱- فروش محصولات نمایشی ۱۳۴
۵-۶-۲- پارکینگ ۱۳۴
۵-۶-۳- تأسیسات ۱۳۵
۵-۷- عرصه فضای باز ۱۳۵
فصل ششم : مکانیابی و تحلیل سایت
۶-۱- مقدمه ۱۴۱
۶-۲- عوامل مؤثر در انتخاب بستر مناسب پروژه ۱۴۱
۶-۲-۱- وسعت و گشایش فضایی ۱۴۱
۶-۲-۲- دسترسی ۱۴۲
۶-۲-۳- همجواری ۱۴۲
۶-۲-۴- ارزشمندی سایت به لحاظ بار فرهنگی ۱۴۲
۶-۲-۵- چشم انداز ۱۴۳
۶-۲-۶- پوشش گیاهی ۱۴۳
۶-۳- انتخاب بستر مناسب طرح ۱۴۳
۶-۴- مقایسه و انتخاب بهترین گزینه ۱۴۵
۶-۵- تحلیل سایت انتخابی ۱۴۶
فصل هفتم : از ایده تا طراحی
۷-۱- ایده طراحی و روند شکل گیری آن ۱۸۷
۷-۲- ملاحظات سازه ای ۱۶۲
۷-۳- ملاحظات تأسیساتی ۱۶۴
۷-۴- ارائه نقشه ها ۱۶۸
فهرست منابع و مآخذ ۱۶۸
پیوست ۱۷۱
”رساله طراحی مرکز مطالعات، آموزش و اجرای نمایش های آیینی “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه استفاده ننمایید
حجم فایل : ۱٫۵MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه : ۱۹۰