موضوع رساله : طراحی موزه باستان شناسی با رویکرد بازیابی هویت معماری سنتی
رشته : معماری
معرفی کوتاه از پایان نامه طراحی موزه باستان شناسی با رویکرد بازیابی هویت معماری سنتی
به تأکید کتاب آسمانی ما- قرآن- هیچچیز در گیتی عبث و بیهوده آفریده نشده است:«ربّنا ما خلقت هذا باطلا» . در هر شیئی آیت و نشانهای از حقیقت وجود آفریننده نهفته است.همه اشیاء بر کمال و جمال او دلیلند و یکتائی ذات او را گواهند.
انسان با توجّه به طبیعت و نگرش در اشیای پیرامون خود بر آن شد، تا با تغییر و تبدیل اشیای طبیعی، وسایل و ابزار لازم را برای خود بسازد تا به وسیله آن، هم بتواند از خود دفاع کند، و هم با استفاده از دستساخت های خود گذران زندگی را آسانتر سازد. توجّه به این دستساخت ها، و دقّت در ساخت و کاربرد و نحوه استفاده از آنها، نه تنها ما را با تاریخ تمدّن و چگونگی پیشرفت فرهنگ مادّی بشر آشنا میکند، که راز عظمت عصاره آفرینش- انسان-را نیز بر ما آشکار میسازد.
این ابزار آلات به عنوان میراث فرهنگی و یادگار گذشتگان است و نشانگر صنعت و هنر ماست، و میتواند بیانگر ذوق سازندگان آن باشد و چگونگی زندگی مردم را در دورههای مختلف حیات بازگو کند.
بیننده امروزین این اشیاء، فرصتی مییابد تا با نگاهی عمیق به این یادگارهای کهن، تحوّل روزگار را در زوایای هر شئ بخواند و عبرت گیرد. همچنین با توجّه دقیق در کیفیّت ساخت آنها میتواند خود را آماده کند، تا به ساختن اشیایی نو، ظریف و کامل که از کابردی والاتر برخوردار باشد، دست زند و گامی فراتر از پیشینیان بردارد و آسایش ابنای بشر را موجب شود. موزه تنها مکانی است که در آن، اشیاء را به منظور بالا بردن سطح دانش عمومی، آموزش و شناخت و درک و عبرت،نگهداری میکنند. از طریق همین موزه هاست که میراث های فرهنگی گذشتگان را به نظر بینندگان حال و آینده میرسانند، و به وسیله آن تصویری از گذشته فرهنگی، برای دستیابی به آتیه پربار فرهنگی ارائه میدهند.
فهرست رساله طراحی موزه باستان شناسی با رویکرد بازیابی هویت معماری سنتی
چکیده. .۱
مقدمه ….۲
فصل اول:کلیات تحقیق
۱-۱- تعریف مساله ۴
۱-۲- فرضیات ۴
۱-۳- ضرورت انجام موضوع. ..۴
۱-۴- اهداف تحقیق ۵
۱-۵-روش تحقیق ۵
۱-۵-۱- نوع روش تحقیق ۵
۱-۵-۲-روش گردآوری اطلاعات ۵
۱-۵-۳-ابزار گردآوری اطلاعات ۶
۱-۵-۴-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۶
۱-۶- سوابق انجام موضوع ۶
۱-۶-۱-سوابق نظری ۶
۱-۶-۲-سوابق عملکردی ۷
۱-۷- نتیجه گیری ۷
فصل دوم : مروری بر سابقه موضوع
۲-۱- بخش اول: مبانی طراحی موزه
۲-۱-۱-مقدمه ۹
۲-۱-۲-تعریف ۱۰
۲-۱-۲-۱-تعریف لغوی موزه ۱۰
۲-۱-۲-۲-تعریف موزه از فرهنگ لغت عمید ۱۰
۲-۱-۲-۳-تعریف اصطلاحی موزه ۱۱
۲-۱-۲-۴-تعریف آیکوم از موزه ۱۱
۲-۱-۳-معرفی آیکوم ۱۲
۲-۱-۴-تاریخچه موزه ۱۲
۲-۱-۴-۱-تاریخچه موزه در جهان ۱۲
۲-۱-۴-۲-تاریخچه موزه در ایران ۱۴
۲-۱-۴-۳-موزه در بینش اسلامی ۱۶
۲-۱-۵-نقش موزه ها ۱۷
۲-۱-۵-۱-نقش اجتماعی و فرهنگی موزه ها ۱۷
۲-۱-۵-۲-گردآوری آثار و مجموعه ها ۱۷
۲-۱-۵-۳-تعیین هویت،ثبت و مستندسازی ۱۷
۲-۱-۵-۴-حفاظت و نگهداری آثار و مجموعه ها ۱۸
۲-۱-۵-۵-نمایش و ارائه آثار ۱۸
۲-۱-۵-۶-آموزش و پژوهش ۲۰
۲-۱-۶-وظایف موزه ها ۲۰
۲-۱-۷-انواع موزه ها ۲۱
۲-۱-۷-۱-موزه های تاریخی ۲۱
۲-۱-۷-۲-موزه های هنری ۲۱
۲-۱-۷-۳-موزه های علمی ۲۲
۲-۱-۷-۴-موزه های اختصاصی ۲۲
۲-۱-۸-مکانیابی موزه ها ۲۴
۲-۱-۸-۱-مقیاس عملکردی موزه ها ۲۵
۲-۱-۸-۲-مکانیابی موزه ها در داخل شهرها ۲۵
۲-۱-۸-۳-مکانیابی موزه ها در خارج شهرها ۲۶
۲-۱-۹-طراحی موزه ۲۸
۲-۱-۹-۱-نکات حائز اهمیت در طراحی موزه از نگاه ناظر درونی ۲۸
۲-۱-۹-۲-نکات حائز اهمیت در طراحی موزه از نگاه ناظر بیرونی ۲۹
۲-۱-۱۰-نتیجه گیری ۲۹
۲-۲- بخش دوم : باستان شناسی
۲-۲-۱-مقدمه ۳۰
۲-۲-۲-باستان شناسی و تاریخچه آن ۳۰
۲-۲-۳-باستان شناسی و مصادیق قصص کتب آسمانی ۳۱
۲-۲-۴-باستان شناسی در جهان اسلام ۳۲
۲-۲-۵-باستان شناسی ایران ۳۳
۲-۲-۵-۱-شکل گیری باستان شناسی در ایران ۳۴
۲-۲-۵-۲-گسترش فعالیت های باستان شناسی در ایران ۳۴
۲-۲-۵-۳-شروع فعالیت گسترده باستان شناسان ایرانی ۳۵
۲-۲-۵-۴-باستان شناسی ایران پس از انقلاب ۳۶
۲-۲-۵- ۵-یک استان و۱۵۰۰ تپه باستانی ۳۶
۲-۲-۶- نتیجه گیری ۳۸
۲-۳- بخش سوم : بررسی نمونه ها
۲-۳-۱-مقدمه ۳۹
۲-۳-۲-نمونه های خارجی ۴۰
۲-۳-۲-۱-موزه گوگنهایم-ابوظبی ۴۰
۲-۳-۲-۲-موزه باستان شناسی پاتراس-یونان ۴۲
۲-۳-۲-۳-موزه باستان شناسی ملی آتن-یونان ۴۳
۲-۳-۲-۴-موزه و پارک باستان شناسی آلسیا-فرانسه ۴۴
۲-۳-۳-نمونه های داخلی ۴۶
۲-۳-۳-۱-موزه ملی ایران باستان-تهران ۴۵
۲-۳-۳-۲-موزه خطایی(باستان شناسی اردبیل)-اردبیل ۴۹
۲-۳-۴-نتیجه گیری ۵۱
فصل سوم: مبانی نظری طراحی
۳-۱-مقدمه ۵۴
۳-۲- واژه شناسی و مفاهیم واژه هویت ۵۵
۳-۲-۱- هویت از منظر اندیشمندان ۵۶
۳-۲-۲- هویت در روزگار پیش از مدرن ۵۶
۳-۲-۳-هویت در روزگار مدرن ۵۷
۳-۲-۴-هویت در روزگار فرامدرن ۵۸
۳-۲-۵-هویت ملی ۵۸
۳-۲-۶-هویت ایرانی ۵۹
۳-۲-۶-۱-مولفه های هویت ملی ایرانیان ۵۹
۳-۲-۶-۲- هویت ملی ایرانیان در دوران معاصر ۶۰
۳-۳- تعریف سنت ۶۲
۳-۴-رابطه سنت و هویت ۶۳
۳-۵-معماری سنتی ۶۴
۳-۵-۱- اصطلاحات مترادف معماری سنتی ۶۴
۳-۵-۲- ویژگی های معماری سنتی بر مبنای تعریف سنت و هویت ۶۶
۳-۵-۳- ویژگی معنایی معماری سنتی ۶۷
۳-۶-هویت ملی ایرانی-اسلامی و نمود آن در معماری سنتی ۶۸
۳-۶-۱- مولفه های موثر در هویت و سنت معماری ۶۹
۳-۶-۱-۱- هویت،انسان و باورهایش ۷۰
۳-۶-۱-۲- هویت و مکان ۷۱
۳-۶-۱-۳- هویت و زمان ۷۲
۳-۷- خصوصیات شکلی هویت بخش در معماری سنتی(دوره اسلامی ۷۳
۳-۷-۱- درون گرایی ۷۴
۳-۷-۲- مرکزیت ۷۴
۳-۷-۳- انعکاس ۷۴
۳-۷-۴-پیوند معماری با طبیعت ۷۵
۳-۷-۵- هندسه ۷۶
۳-۷-۶- شفافیت و تداوم ۷۸
۳-۷-۷-رازو ابهام ۷۹
۳-۷-۸- تعادل موزون/توازن حساس ۷۹
۳-۷-۹- چشم دل ۸۱
۳-۸- پیدایش فرم در معماری ایرانی ۸۳
۳-۸-۱- فرم های ساده ۸۳
۳-۸-۲- فرم های مرکب ۸۸
۳-۹-نتیجه گیری ۹۰
فصل چهارم : مقدمات طراحی
۴-۱- بخش اول : مبانی برنامه ریزی
۴-۱-۱-مقدمه ۹۶
۴-۱-۲-عوامل موثر در برنامه ریزی و طراحی موزه ۹۶
۴-۱-۲-۱-بازدیدکنندگان ۹۶
۴-۱-۲-۲-اقلام نمایشی ۱۰۲
۴-۱-۲-۳-سازمان اداری ۱۱۹
۴-۱-۳-رهنمودهای برنامه ریزی و طراحی موزه ۱۲۵
۴-۱-۳-۱-رهنمودهای برنامه ریزی ۱۲۵
۴-۱-۳-۲-رهنمودهای طراحی ۱۴۰
۴-۱-۴-نتیجه گیری ۱۵۸
۴-۲- بخش دوم :شناخت بسترشکل گیری طرح
۴-۲-۱-مقدمه ۱۵۹
۴-۲-۲-موقعیت جغرافیایی استان گلستان ۱۵۹
۴-۲-۳-موقعیت طبیعی استان ۱۶۰
۴-۲-۴-وضعیت اقلیمی استان گلستان ۱۶۰
۴-۲-۵-پوشش گیاهی و جنگل ها ۱۶۱
۴-۲-۵-۱-پوشش گیاهی ۱۶۱
۴-۲-۵-۲-جنگل ها ۱۶۱
۴-۲-۵-۳-مراتع ۱۶۱
۴-۲-۵-۴-حوزه آبخیز ۱۶۲
۴-۲-۶-موقعیت جغرافیایی شهر گرگان ۱۶۲
۴-۲-۷-پیشینه و تاریخ شهر گرگان ۱۶۲
۴-۲-۸-فرهنگ مردم شهر گرگان ۱۶۴
۴-۲-۹-موقعیت طبیعی و اقلیمی شهر گرگان ۱۶۴
۴-۲-۹-۱-موقعیت طبیعی شهر گرگان ۱۶۵
۴-۲-۹-۲-وضعیت اقلیمی شهر گرگان ۱۶۵
۴-۲-۹-۴-و ضعیت باد در شهر گرگان ۱۶۶
۴-۲-۱۰- نتیجه گیری ۱۶۶
۴-۳- بخش سوم: تحلیل سایت
۴-۳-۱-موقعیت سایت مورد نظر طراحی ۱۶۸
۴-۳-۲- همسایگان طرح مورد نظر طراحی ۱۶۸
۴-۳-۳- موقعیت ارتباطی سایت مورد نظر طراحی ۱۶۹
۴-۳-۴- آلودگی صوتی سایت مورد نظر طراحی ۱۶۹
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱-مقدمه ۱۷۱
۵-۱-۱- ایجاد هم زبانی در آثار معماری ۱۷۲
۵-۱-۲- ایجاد همدلی در معماران ۱۷۲
۵-۲-پیشنهادات ۱۷۳
”رساله طراحی موزه باستان شناسی با رویکرد بازیابی هویت معماری سنتی “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه استفاده ننمایید
حجم فایل : ۷MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
رشته : معماری
تعداد صفحه : ۲۰۵