شهر علوم و هنر والنسیا
معمار : سانتیاگو کالاتراوا
مکان : والنسیا – اسپانیا
دو ساختمانی که در محوطه بسیار بزرگ آبی قرار گرفته اند، اولین بناها از مجموعه ساختمان هایی هستند که آنها را معمار اسپانیایی، سانتیاگو کالاتراوا ، برای شهر جدید علوم، در زادگاه خویش، والنسیا طراحی کرده است. نخست تالار موزه علوم تکمیل شد و سپس ساختمان پیچیده دوم این مجموعه که ۱۰۴*۲۴۱ متر (۳۴۱*۷۹۰ فوت) است به اتمام رسید، باغ گیاه شناسی افتتاح شد، و ساخت خانه اپرا در سال ۲۰۰۳ به اتمام رسید.
شهر علوم و هنر والنسیا
این مرکز، مرکزی تفریحی، فرهنگی و علمی بزرگ مقیاس است که یک مرکز اقیانوس شناسی را نیز در خود جای داده است. پارک اقیانوس شناسی که مانند یک شهر زیردریایی است، مساحتی در حدود ۸۰۰۰۰ متر مربع دارد. سایت این شهرک در بستر رودخانه خشک شده توریا در میان بخش باستانی شهر والنسیا قرار گرفته و مساحتی بالغ بر ۳۵۰۰۰۰ متر مربع را دارا است.
این مطلب را از دست ندهید…
نمونه موردی طراحی پل – پل ترینیتی سانتیاگو کالاتراوا ، سالفورد – منچستر
این رودخانه در سال ۱۹۵۷ به دنبال یک سیل عظیم، به کانالی در جنوب شهر منتقل شد و بستر خشک آن با کاشت درختان و گیاهان گوناگون، تبدیل به گردشگاهی عمومی شد که از مرکز – شهر عبور می کرد.
در حال حاضر این گردشگاه، با دو پل که توسط کالاتراوا طراحی شده است، قطع می شود. کالاتراوا می گوید: «از آنجا که سایت پروژه با دریا ارتباط ندارد و شهر والنسیا، شهری با آب و هوای خشک است، تصمیم گرفتم تا «آب» را به عنوان یک مؤلفه شاخص در کل سایت به کار گیرم و از آن برای انعکاس معماری، استفاده کنم.»
تالار آن شبیه به یک نیمکره با یک جفت ورودی بزرگ مثلثی شکل است که در آکس محورهای پیاده خودنمایی می کند. از طرف دیگر، وجود آب در کنار این ساختمانها جلوه آنها را دوچندان می کند. بخش پایینی آنها با سطح تمام شیشه، شبیه به ورودی های انبار مشهور کالاتراوا است که در سال ۱۹۸۵ به نام انبار ارنستینگ در کوئسفلد آلمان افتتاح شد. هندسه آن انبار برگرفته از پلک باز چشم است که این جا در مقیاس بسیار بزرگ ارائه شده است.
این مطلب را از دست ندهید…
تحلیل مرکز بین المللی گفتگوی فرهنگ های توکیو ، رافائل وینولی
هندسه پیچیده و با عظمت آنها شامل بخش بالایی و بخش پایینی است که در محل اتصال قوس ها به هم متصل شده و به طرف بالا چین خورده اند. این روش مورد پسند کالاتراوا است که در جاهای دیگری مثل پایه برج ارتباطات در بارسلون و ساختمانی در بریتانیا که جواز ساخت آن گرفته شده است از آن استفاده کرده است. در پروژه بریتانیا پلکها به طرف بالا جمع شده اند تا کره چشم را نشان دهند. در این جا کره چشم در حقیقت یک تالار است که توسط نیمکره نسبتا بزرگی احاطه شده است. وقتی که بازشوهای هر دو طرف باز می شود، نیمکره داخلی در آب منعکس شده و به صورت یک کره کامل به نظر می رسد.
ساختار موزه علم در کنار دریاچه بزرگ، مقطع عرضی پیچیده ولی پیوسته ای دارد با بازشوهای گسترده در قسمت شمالی و روکش آلومینیومی در قسمت جنوبی. دیوار اصلی منحنی ساختمان با پوشش شیشه ای خود، نمونه ای آشکار از سیستم های شیشه ای کریستال پالاس جوزف پاکستون” در سال ۱۸۵۱ را به وجود می آورد، فرم خالص توسط مهندس تیم مک فارلن برای مرکز کیمل ، هنرها در فیلادلفیا به کار گرفته شده بود. در والنسیا، کالاتراوا از نمونه پیچیده تری استفاده کرده است. دیوار بزرگ شیشه ای در قسمت شمالی ویژگی های راهروی کلیسای خیالی گوتیک را دارد، با ستونهای اصلی بزرگ که از تزئینات بتونی پیچیده گوتیک در سقف و طبقات مختلف فضای نمایشگاه نشأت گرفته است.
از میان مراکز مختلف مجموعه که همگی توسط کالاتراوا طراحی شده اند، ساختمان مرکز نجوم، اولین ساختمانی بود که در آوریل سال ۱۹۹۸، برای استفاده عموم افتتاح شد. استفاده از بتون خالص سفیدرنگ و کاشی های شکسته به سبک گائودی که یکی از صنایع مهم والنسیا است، تمامی ساختمانها را به یکدیگر پیوند داده است.
این مطلب را از دست ندهید…
دو ساختمان اصلی موزه علوم و نجوم، حول یک محوطه تفریحی طراحی شده اند که از مرکز هنرها، در امتداد محور طولی مجموعه کشیده شده و مناظر مختلفی از دریا را به بیننده ارائه می کند.
یک مسیر پیاده در کل سایت کشیده می شود که باغهایی در اطراف آن قرار دارند و یادآور وضعیت گذشته سایت ( رودخانه و سواحل) آن است. استخرهای آب کم عمق که بازتاب ساختمانها را در خود نمایش داده، ساختمان مرکز نجوم را در آغوش گرفته و بام ساختمان هایی چون کتابخانه، سینما و رستورانها را در سطح پایین تر پوشانده اند.
منبع : تحریریه پیک کد