موزه هنر میلواکی
معمار : سانتیاگو کالاتراوا
مکان : میلواکی – ایالات متحده آمریما
کارهای سانتیاگو کالاتراوا پر از ایجاز و نوآوری و سمبول گرایی است، این ایجاز اکسپرسیونیستی در کار معماران مدرنی چون پورن اوتزن، آلوار آلتو و ارو سارینن نیز به چشم می خورد
از طرح های دیگر کالاتراوا می توان به برج ارتباطات اشاره کرد که در سال ۱۹۹۳ برای المپیک بارسلون ساخته شد و اعتراضات زیادی را در پی داشت. زیرا آن را برگرفته از نقاشی های علمی تخیلی ای می دانستند که به یک چهره قدیمی آمریکایی شبیه شده بود، البته مبنای این اعتراض از این جهت بود که ارتفاع ستون ها کاهش یابد تا از ارتقاء متناسبی برخوردار شود
این گونه طراحی سازه ای، مخصوص کالاتراوا است او با این تکنیک به کارهایش هویت هنری می بخشد. او تحرک در سازه ها را می خواهد، از ابتدای مطالعات کلاسیک دانشگاهی اش درباره حفاظ های تاشو، این موضوع فکر او را مشغول کرده بود. همان گونه که از باز و بسته شدن پلک آدمی نیز الهام گرفته و می توان تاثیر آن را در رستوران ارتینگ که همانند مژه ای از لایه های آلومینیوم که بسیار زیبا طراحی شده مشاهده کرد. علاوه بر این برای ورودی برج مخابرات نیز چشم به شکل نیمه باز عاریت گرفته شده که استعاره است از چشم کی جهان.
ایده سازه های متحرک در هر طرح سازه ای باشکوه را به وجود می آورد که بیانگر اندیشه تطابق ارگانیسم های زنده با محیط هستند. در پاویون شناور بر روی دریاچه استاتر نزدیک زوریخ نیلوفر آبی عظیمی از بتون دیده می شود. در پاویون کویت برای نمایشگاه سال ۱۹۹۲ سویل نیز المان های متحرکی در سقف به کار برده شده که شبیه برگ های درخت نارگیل است. برگ هایی که در دو محور موازی محکم شده و متغیر هستند. موزه هنر میلواکی در جمع بندی سالیانه بخش طراحی نشریه تایم به عنوان برترین اثر معماری سال ۲۰۰۱ شناخته شد. گزینش کنندگان این اثر، نوآوری این موزه را در قرن بیست و یکم با نوآوری قصر شیشه ای طرح جوزف پاکستون که در قرن نوزدهم اجرا شده مقایسه نمودند و به تمجید این طرح موفق پرداختند که همچون تندیسی زیبا و جذاب در میلواکی می درخشد.
گشایش موزه هنر میواکی
هنگامی که عملیات ساخت ضمیمه موزه هنر میلواکی که طراحی آن را معمار – مهندس اسپانیایی، سانتیاگو کالاتراوا بر عهده داشت، به پایان رسید. در روز افتتاح رسمی (۱۶ اکتبر سال ۲۰۰۱) نزدیک به سی و دو هزار نفر به بازدید آن شتافتند، به گونه ای که تمامی سایت پر از جمعیت مشتاقی بود که آمده بودند موزه را از نزدیک مشاهده کنند.
موزه هنر میلواکی، بدون شک از برجسته ترین آثار معماری سانتیاگو کالاتراوا محسوب می شود که ترکیبی است از آثار وی در نقاط مختلف جهان، در این اثر او باز هم استفاده از سقف های مواج دیده می شود، پلی معلق و زیبا با نورپردازی های خلاقانه، در مجموع، این اثر وی نیز در زمره آثار برتر معماری جهان در سال ۲۰۰۱ قرار گرفت. به گونه ای که کالاتراوا از برجسته ترین کاندیداهای کسب جایزه معماری پر تیز کر محسوب می شد و در نظر خواهی عمومی جایزه معماری پراتیز کر، کالاتراوا بیشترین آراء را به خود اختصاص داد؛ هر چند در نهایت گلسن مور کات استرالیایی برگزیده این جایزه معتبر معماری شد.
از زمان گشایش موزه تا به امروز، روزانه بیش از پنج هزار تن از آن بازدید می کنند، در حالی که پیش از این، به طور متوسط هزار نفر در روز از موزه ها بازدید می کردند. طبق آمار، موزه هنر میلواکی در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ میلادی، در مجموع یکصد و شصت و پنج هزار بازدید کننده داشته، اما پس از اتمام بخش ضمیمه موزه، از روز چهارم ماه می سال ۲۰۰۱ تا انتهای این سال (یعنی مدت زمانی کمتر از هشت ماه)، سیصد و هفتاد و پنج هزار نفر از آن بازدید کرده اند.
طرح کالاتراوا، نمایانگر قدرت معماری است، به گونه ای که این بنا، امروزه تبدیل به نماد شاخص شهر میلواکی شده و این شهر به لحاظ دارا بودن چنین اثری زیبا، خلاقانه و اثرگذار، به شهرتی فراوان دست یافته است.
رابرت گرین استریت، رئیس دانشکده معماری و برنامه ریزی شهری دانشگاه ویسکانسن میلواکی، استاد کمیسیون برنامه ریزی شهری و یکی از اعضای کمیته بیست و یک نفری ژوری انتخاب کننده معمار طرح ضمیمه موزه، در سال ۱۹۹۴ ضمن برگزیدن کالاتراوا در میان معماران مطرح جهان که نام آراتا ایسوزاکی و فومیهیکو ماکی، معماران برجسته ژاپنی در فهرست آنان دیده می شد، اظهار داشت: «من کاملا مطمئن هستم که شهروندان از خلق این اثر فوق العاده معماری هیجان زده شده اند و این مهر تأییدی بر گزینش صحیح ما در انتخاب معمار بزرگ، سانتیاگو کالاتراوا است.»
منبع : تحریریه پیک کد